Koreański gigant przeznaczy prawie miliard dolarów na inwestycje w Polsce. Chodzi o budowę fabryki separatorów do baterii montowanych w samochodach elektrycznych
Koreańska spółka SK Innovation to technologiczny gigant, który prowadzi ogromne inwestycje w elektromobilność. Przeznaczy prawie 1 mld dolarów na inwestycje w Polsce.
SK IE Technologies (spółka zależna) sukcesywnie, bo już od 2018 roku, buduje swoją pozycję na Śląsku. Pierwsza fabryka budowana jest w Dąbrowie Górniczej, na terenach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i wchodzi w ostatni etap przygotowań przed uruchomieniem produkcji, planowanym na III kw. 2021 roku. Kolejne etapy prac przewidują powstanie łącznie czterech zakładów. Ostatni z nich zostanie oddany do użytku w 2024 roku.
Przeczytaj też: Xiaomi wyda fortunę na produkcję samochodu elektrycznego
Mimo że do uruchomienia pierwszego zakładu zostało jeszcze kilka miesięcy, to sprzedaż jego produkcji została już zakontraktowana na lata do przodu. Stąd decyzja władz spółki, by zwiększyć inwestycje w Polsce do prawie miliarda dolarów. Będzie to największa jak dotąd pojedyncza zagraniczna inwestycja spółki.
#SK IE Technology to make the largest ever investment in separator plants in Poland 👇🦾 #SK IE Technology’s separator plants in Poland in @KatowickaSSE are under construction for expansion #KSSE @MichalekJanusz #battery #ElectricVehicles #separator👍 https://t.co/AOmlAd38WH
— KSSE S.A. (@KatowickaSSE) March 29, 2021
Przeczytaj też: Pożary samochodów elektrycznych – fakty i mity
SK Innovation chce produkować w Polsce separatory (Lithium-ion Battery Separator, LiBS) stosowane w bateriach do samochodów elektrycznych. Zwiększają one bezpieczeństwo ich użytkowania oraz wydajność i żywotność. Stanowią od kilkunastu do 20 proc. kosztów produkcji akumulatora trakcyjnego. LiBS produkowane przez SK Innovation mają opinię niezawodnych, a sama firma w komunikatach prasowych podkreśla, że nie odnotowano jeszcze ani jednego przypadku pożaru baterii z zamontowanym separatorem pochodzących od tego koreańskiego producenta.
– Zwiększymy dostawy bezpiecznych separatorów, powstających w oparciu o naszą bezkonkurencyjną technologię. Tym samym rozwiewamy obawy dotyczące bezpieczeństwa użytkowania baterii w samochodach. Robimy to aby przyczynić się do rozwoju branży pojazdów elektrycznych i stać na czele peletonu jako SK IE Technology – podkreślił Roh Jae-sok, dyrektor generalny SK IE Technology.
Przeczytaj też: Ogromna akcja serwisowa Hyundai, chodzi o wymianę baterii w 82 tys. e-aut
Zapotrzebowanie na separatory do baterii będzie stale rosło, wraz ze wzrostem produkcji aut elektrycznych. Volkswagen, BMW, Hyundai, GM – to tylko część motoryzacyjnych gigantów, którzy już zadeklarowali rezygnację z produkcji samochodów spalinowych. Obecnie na świecie zarejestrowanych jest ponad 8 mln samochodów elektrycznych, w Polsce jest nieco ponad 10 tys. W samej UE, według szacunków Komisji Europejskiej, do 2030 roku pojawi się ponad 30 mln pojazdów elektrycznych. Polska staje się europejskim zagłębiem bateryjnym. Obecnie powstają zakłady recyklingu baterii, fabryki zestawów baterii, ogniw, katod i separatorów.