Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Spółka Zygmunta Solorza wyprzedzi państwowe firmy i pierwsza otworzy stację tankowania wodoru. Lokalizacja nie jest oczywista

Prywatny inwestor będzie skuteczniejszy niż spółka skarbu państwa, która otrzymała dotację na budowę infrastruktury wodorowej? ZE PAK należący do znanego miliardera potwierdza w rozmowie z portalem green-news.pl: będziemy pierwsi. Znamy też lokalizację

W związku z krajową premierą nowej wodorowej Toyoty Mirai pojawiło się wiele spekulacji na temat tego gdzie, kto i kiedy otworzy w Polsce pierwszą stację ładowania pojazdów na wodór. Sprawdziliśmy to. Wszystko wskazuje na to, że kontrolowana przez Zygmunta Solorza spółka ZE PAK (Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin) wyprzedzi spółki skarbu państwa w wodorowym wyścigu.

Wiceprezes ZE PAK Zygmunt Artwik, w rozmowie z green-news.pl potwierdził, że stacje tankowania wodoru są już zamówione, zapłacone i w zasadzie czekają na montaż. A ten nastąpi po spełnieniu wszystkich warunków formalnych w Koninie. Niestety, w związku z tym, że spółka przeciera szlaki, Artwik nie chciał podać konkretnej daty otwarcia stacji. Jest jednak przekonany, że jego firma będzie szybsza niż Lotos, który ma zapewnione współfinansowanie swoich inwestycji czy Orlen i PGNiG, które też mają ambicje wdrażać technologie wodorowe. Kolejna lokalizacja stacji należąca do operatora ZE PAK ma się znajdować w Warszawie.

Przeczytaj też: Biznes musi zrozumieć zielony wodór

Wodorem spółka kontrolowana przez jednego z najbogatszych Polaków zainteresowała się już w 2020 roku. Informowaliśmy na łamach green-news.pl o zakupie pierwszych stacji tankowania wodoru przez ZE PAK od norweskiej firmy Nel Hydrogen. Kolejne stacje, które pojawią się w Polsce, będą prawdopodobnie należeć do Lotosu. Są planowane w Gdańsku i Warszawie. W planach budowę stacji wodorowych ma również Orlen, a deklaracje w tym zakresie składał również PGNiG. Zdaniem naszych informatorów w koncernie gazowym wraz z odejściem prezesa Jerzego Kwiecińskiego tematy wodorowe jednak nieco wyhamowały.

Przeczytaj też: Dofinansowanie e-aut. Niebawem ruszy drugi nabór

Na razie oferta wodorowych modeli samochodów nie jest duża. W zasadzie w oficjalnej dystrybucji jest tylko Toyota Mirai. Być może wraz z rozwojem infrastruktury również Hyundai zdecyduje się sprzedawać swoje wodorowe auto w Polsce. Jak przekonują specjaliści, samochody wodorowe pozostaną niszowymi odbiorcami tego paliwa. Przede wszystkim stacje posłużą flotom autobusów oraz pojazdów użytkowych, w tym komunalnych. W swojej ofercie wodorowy autobus ma już Solaris. Niebawem w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju powstaną projekty polskich pojazdów użytkowych wykorzystujących ogniwa paliwowe.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies