W 2030 roku należące do chińskiego koncernu Geely Volvo kończy sprzedaż nowych spalinowych samochodów. Czy to nie pochopna decyzja?
Volvo ma się niebawem stać firmą neutralną klimatycznie. Aby osiągnąć ten cel, musi przestawić się z produkcji samochodów spalinowych na elektryczne. Zrobi to do 2030 roku. Właśnie miała miejsce premiera w pełni elektrycznego (zaprojektowanego od początku do końca z tą myślą) modelu C40. Jak zapewnia producent – koniec z kompromisami.
Pierwszy masowo produkowany „elektryk” Volvo właśnie pojawił się w polskich salonach. XC 40 Recharge to samochód dostępny w kilku wersjach napędowych. Premierowe C40 powstało już tylko z myślą o napędzie elektrycznym.
Do 2025 roku połowę sprzedawanych przez markę aut mają stanowić wyłącznie pojazdy z baterią. Dlaczego Volvo rezygnuje z produkcji hybryd z wtyczką (plug-in)? Firma musiałaby utrzymać dwie linie produkcyjne: spalinową i elektryczną, a tego nie chce robić.
Przeczytaj też: Boisz się spadającego zimą zasięgu e-aut?
Premierowy model nie będzie miał skórzanej tapicerki. Volvo chce na nowo interpretować luksus, wykorzystując materiały pozyskiwane bez krzty okrucieństwa. Marka zmienia też model dystrybucji swoich aut. C40 będzie można zamawiać tylko przez internet. W nowym modelu zamontowano baterię o pojemności 78 kWh, która pozwoli przejechać ponad 400 km na jednym ładowaniu. Od 0 do 100 km/h crosover przyspiesza w 4,9s, a jego maksymalna prędkość (jak we wszystkich Volvo) wynosi 180 km/h. Moc silnika elektrycznego to 408 KM i 660 Nm momentu obrotowego. Maksymalna moc ładowania to 150 kW. Ceny nie są jeszcze znane.
Przeczytaj też: Brudna ropa vs. zielone baterie
W ostatnich tygodniach deklaracje dotyczące zakończenia produkcji napędów spalinowych padły ze strony General Motors (2035 rok), Jaguara (2025 rok) i Forda. Ten ostatni na razie rezygnuje z produkcji samochodów spalinowych tylko w Europie. Deklaracje producentów idą w parze z regulacjami wprowadzanymi w kolejnych krajach. Na Starym Kontynencie pierwszym państwem, które zakaże sprzedaży nowych aut spalinowych, będzie Norwegia. Na świecie jest obecnie zarejestrowanych ponad 10 mln samochodów elektrycznych, w Polsce ponad 10 tys. Rok 2020, mimo pandemii, był rekordowym pod względem sprzedaży aut z bateriami. Chiński koncer Geely jest właścicielem, mającej także szwedzki rodowód, marki Polestar.