W Seulu zapadła decyzja o wymianie zestawów baterii w dziesiątkach tysięcy samochodów wyprodukowanych przez Hyundai. Koszt przedsięwzięcia to 900 milionów dolarów. Czy w finansowanie włączy się producent baterii, LG Chem?
To pierwsza masowa wymiana baterii w samochodach elektrycznych. Bezprecedensowa decyzja koncernu Hyundai będzie prawdopodobnie punktem odniesienia dla branży na wiele lat. Firma nie chowa głowy w piasek po tym, jak w kilkunastu autach Kona Electric zapaliły się baterie.
Ten model to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie. Pod koniec ubiegłego roku Kona Electric była już poddana jednej akcji serwisowej. Do aut tego modelu wgrano nową wersję oprogramowania. To było pierwsze działanie podjęte po pożarach. Teraz firma decyduje się na dalszy krok. Będzie wymieniać całe zestawy baterii. Rekomenduje także, aby kierowcy ograniczali szybkie ładowanie, a jeśli już się na nie decydują, ładowali auta maksymalnie do 90 proc. pojemności baterii.
Przeczytaj też: Boisz się, że zimą samochód elektryczny się nie sprawdzi? Mamy wyniki testów
LG Chem, który dostarcza baterie dla Hyundai, oświadczył, że jego produkty są zgodne ze specyfikacją, a zapłony baterii wynikają z niewłaściwego sterowania procesem szybkiego ładowania. Za to odpowiada zaś koncern motoryzacyjny, nie producent baterii. Jednak koreańskie ministerstwo transportu ma wątpliwości co do jakości ogniw w bateriach. Badania akumulatorów produkowanych w fabryce LG w Chinach wykazały w nich niepokojące nieprawidłowości. Hyundai nie komentuje na razie tych informacji.
Przeczytaj też: Nowe regulacje UE: wszystkie baterie mają być zdatne do recyklingu
W najbliższych dniach podpisane ma zostać porozumienie w sprawie pokrycia kosztów wymiany baterii. Do serwisów trafią modele Hyundai Kona produkowane w latach 2018-2020, niektóre modele Ioniq EV oraz autobusy Elec City. Szacunkowy koszt całej akcji, z uwzględnieniem akcji serwisowej z końca 2020 roku, to 1 bilion wonów, czyli 900 milionów dolarów.
LG Chem ma fabrykę w Polsce i wciąż pracuje nad jej rozbudową. Po zakonczeniu inwestycji będzie to największa fabryka baterii w Europie. Takie same baterie, jak w Kona Electric, montowane są w modelu Chevy Bolt, produkowanym przez GM.
Hyundai Motor faced a class-action lawsuit over fires in its Kona electric vehicles as General Motors launched a recall of electric vehicles with batteries from the same maker, LG Chem https://t.co/cZl4eVS8b9 pic.twitter.com/23vGzDQXoB
— Reuters (@Reuters) November 18, 2020