Postępowa Gdynia znalazła sposób na szybki, zrównoważony i ekonomiczny transport. Kluczem do sukcesu jest MaaS, czyli potraktowanie mobilności jako usługi
Wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz podpisał list intencyjny ze startupem Vooom (o którym w green-news.pl przeczytasz np. tutaj). Współpraca ma wspierać zrównoważony transport w mieście. Chodzi o zintegrowanie wszystkich środków transportu (carsharing, wypożyczalnie rowerów, SKM, tramwaje, trolejbusy) i udostępnienie ich jako jednej usługi – na tym polega mobilność jako usługa (Mobility-as-a-Service, MaaS).
Aplikacja Gdyni i Vooom będzie się wpisywać w „Strategię na rzecz inteligentnej i zrównoważonej mobilności” wypracowanej przez Komisję Europejską i opublikowanej w grudniu br. Strategia zakłada wsparcie we wdrażaniu usług w obszarze mobilności. W związku z opublikowanym przez KE dokumentem niedługo powstawać będą ramy prawne i finansowe cyfrowej i zielonej transformacji transportu. Vooom i Gdynia mogą być pionierami MaaS w Polsce.
Przeczytaj też: Policja bierze się za kopcące auta
Gdynia pokazała, że szuka ekologicznych, zrównoważonych rozwiązań transportowych. Miasto jako jedno z trzech w Polsce dysponuje nowoczesnymi ekologicznymi trolejbusami, rozwija technologie cyfrowe zgodnie z ideą Smart City (inteligentne miasta). Dlatego właśnie zainicjowała współpracę ze startupem technologicznym działającym w obszarze mobilności.
– Idea Smart City wyznacza cyfrowe ambicje naszego miasta. Pracujemy nad podnoszeniem jakości usług oferowanych gdynianom. Celem jest przybliżenie miasta jego mieszkańcom w wielu obszarach ich codziennego życia – wyjaśnia w komunikacie na stronie miasta Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Przeczytaj też: ING będzie udziałowcem Vooom
Vooom działa od nieco ponad półtora roku. Jest częścią grupy kapitałowej założonej przez Michała Kicińskiego, współtwórcę CD Projekt i ma na swoim koncie integrację w jednej aplikacji różnych środków transportu choćby w Warszawie. Projekt, który powstanie we współpracy z Miastem Gdynia będzie innowacyjnym rozwiązaniem pozwalającym szybko oszacować czas i koszt podróży. Uwzględni natężenie ruchu, dobierze odpowiedni środek transportu, przypomni o aktywności fizycznej użytkownika urządzenia mobilnego. Wszystko po to, żeby namówić gdynian do zrezygnowania z codziennych podróży indywidualnymi samochodami.
– Przy dobrze zintegrowanym ekosystemie transportu multimodalnego z komunikacją miejską i aktywnej polityce władz miasta, własne auto z czasem stanie się mniej praktyczną oraz bardziej kosztowną alternatywą. Takie przedsięwzięcie wymaga przede wszystkim bliskiej i otwartej współpracy lokalnych władz i sektora prywatnego – podkreśla Włodzimierz Łoziński, prezes Vooom.
Przeczytaj też: Zrezygnuj z własnego auta, przesiądź się do firmowego współdzielonego
Spółka Vooom pozyskała w ostatnim czasie prawie 4 mln zł ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach konkursu „Szybka ścieżka” NCBiR. Udziałowcem startupu jest także ING Bank Śląski. Współpraca Gdyni z Vooom to szansa na wypracowanie wzorcowego rozwiązania, po wdrożeniu którego śladem Gdyni mogą pójść inne miasta.