Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Pociągi wodorowe pojawią się na torach u naszego sąsiada. Zastąpią składy z silnikami diesla

Produkcja wodoru będzie zasilana zieloną energią z OZE

Niemiecki Siemens i przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn poinformowały w ostatnich dniach o współpracy, któej owocem będzie pociąg zasilany wodorem. Można to uznać za nieco zaskakującą informację. Pisaliśmy już w green-news.pl, że Deutsche Bahn dysponuje zelektryfikowaną siecią transportu, która docelowo ma być zasilana wyłącznie energią z odnawialnych źródeł, m.in. morskich farm wiatrowych. Wydawałoby się więc, że przewoźnik nie potrzebuje już więcej zielonych rozwiązań. Okazuje się jednak, że z elektryfikacją bywa różnie: prawie 40 proc., czyli łącznie 13 tys. kilometrów niemieckich tras jest wykluczonych z tego rozwiązania. Lokomotywy są tam napędzane silnikami diesla.

Przeczytaj też: Solaris dostarczył dwa pierwsze autobusy elektryczne dla szkół

Testy wodorowych napędów na kolei mają się odbyć jeszcze w pierwszej połowie bieżącej dekady. Jazdy zaplanowano na 2024 rok na trasach łączących kilka miast Badenii-Wirtembergii. Próby potrwają rok. W tym czasie czasie pojazd pokona 120 tys. km. Na bazie platformy Mireo Plus powstanie skład, który będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu 600 km (zapowiedziano także większą maszynę o zasięgu 1000 km) i osiągnie maksymalną prędkość 160 km/h. Jeden taki pociąg może w ciągu roku ograniczyć emisje CO2 o 330 ton. W tym przypadku produktem ubocznym będzie jedynie woda.

Przeczytaj też: Japoński gigant porzuca elektrownie węglowe

Wraz z pociągiem Mireo Plus H powstanie stacja tankowania wodoru. Co istotne, używane w niej paliwo powinno być ekologiczne – wodór produkowany będzie przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Partnerzy podkreślają jednocześnie, że problemem eksploatacyjnym składu nie stanie się czas tankownia – proces powinien potrwać kilkanaście minut. Nie będzie zatem dłuższy od tankowania 1,3 tys. składów napędzanych silnikiem diesla, których używają obecnie niemieckie koleje.

KATEGORIA
EKOLOGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies