Do tej pory po ulicach stolicy Małopolski jeździło 28 bezemisyjnych autobusów
Mieszkańcom Krakowa nie trzeba tłumaczyć, jak olbrzymim problemem miasta jest smog. Jednym ze źródeł zanieczyszczeń powietrza jest transport samochodowy. Dlatego tak ważne jest, by przesiadać się do pojazdów nisko- i bezemisyjnych. Władze mogą wspierać rozwój elektromobilności wśród swoich mieszkańców, ale większy wpływ mają na promowanie tej idei w komunikacji miejskiej. Okazuje się, że potrafią z tego korzystać.
Przeczytaj też: Solaris prezentuje autobus miejski napędzany wodorem
We flocie krakowskiego MPK jest obecnie 28 autobusów elektrycznych (pierwsze pojawiły się na drogach w roku 2016). W ciągu roku pojawi się kolejnych 50. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Santander Bank Polska, które dotarczyły spółce Solaris Bus & Coach ponad 165 mln zł finansowania na dostarczenie maszyn. Oznacza to dalszą rozbudowę taboru o pojazdy tej marki – póki co po ulicach Krakowa jeździ przeszło 400 Solarisów.
Każdy z elektrycznych autobusów dostarczonych przez polskiego producenta (obecnie należy on do hiszpańskiej grupy CAF) będzie mógł pomieścić 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Pojazdy elektryczne dla Krakowa zostaną wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Na temat tego zakupu pisaliśmy w serwisie green-news.pl jeszcze w ubiegłym roku, chociaż wtedy mowa była dopiero o przetargu.
Przeczytaj też: Trolejbus Solarisa użyty w testach pierwszej drogi elektrycznej
Zeroemisyjny tabor po rozbudowie będzie stanowił 14 proc. wszystkich autobusów należących do krakowskiego MPK. Miasto jest zatem na początku drogi. Podobnie wygląda to w stolicy. Na ulicach Warszawy pojawi się 130 nowych elektrycznych Solarisów, ale w stołecznym taborze znaleźć można znacznie więcej autobusów tej marki zasilanych paliwami kopalnymi. Zmiany jednak postępują – we wrześniu 2019 r. green-news.pl pisał, że Solaris dostarczył autobusy elektryczne do 16 polskich miast i po ulicach jeździ łącznie 118 takich maszyn. Duże zamówienia z Warszawy czy Krakowa zauważalnie poprawią ten wynik.