Amerykańska marka rośnie w siłę i niebawem ma się pojawić na europejskim rynku
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz zwróciła uwagę na ciekawy startup pochodzący z Kalifornii: Just. To kolejna firma tworząca roślinny zamiennik popularnej żywności. W tym przypadku skupiono się na jajkach. Just Egg wytwarzany jest z białka fasoli mung, a do sprzedaży trafia zarówno w postaci płynu, jak i wstępnie upieczonego ciasta. Ale ciekawe jest też to, że producent zainteresował się europejskim rynkiem.
Przeczytaj też: Po zamiennikach mięsa przyszedł czas na alternatywę dla mleka
Dlaczego poszukiwanie roślinnych zamienników dla produktów zwierzęcych, w tym jajek, jest ważne? Odpowiedzi udziela Just: wytwarzanie płynu pochłania 98 proc. mniej wody niż produkcja (tak, produkcja) prawdziwych jaj. W przypadku powierzchni upraw potrzeby są mniejsze o 86 proc. Emisja dwutlenku węgla również jest niższa: aż o 93 proc. Nie można przy tym zapominać, że przemysłowa hodowla zwierząt i pozyskiwanie jaj trójek oznaczają cierpienie zwierząt.
Bezjajeczna jajecznica w Stanach Zjednoczonych dostępna jest zarówno w gastronomii (nie tylko w restauracjach czy barach, ale też w szpitalach, kampusach uniwersyteckich i różnego typu stołówkach), jak i w detalu. Just Egg można kupić w sieciach Walmart, Kroger, Whole Foods Market czy Safeway. Czy produkt cieszy się zainteresowaniem? Firma przekonuje, że w kwietniu bieżącego roku sprzedaż wzrosła o 200 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.
Przeczytaj też: Startupy hodują filety i steki ryb. Chcą nas uchronić przed katastrofą
Ostatnio zainteresowanie startupem wzrosło jeszcze bardziej za sprawą nawiązania współpracy z koncernem Michael Foods działającym od dawna w branży spożywczej. Gigant stanie się wyłącznym producentem i dystrybutorem Just Egg w USA. Cieszyć powinno to, że giganci z tego rynku zaczynają dostrzegać roślinne zamienniki. Ich udział w tym trendzie może pomóc, skala szybko wzrośnie. Świadczyć może o tym inne partnerstwo zawarte przez Just. Firma ogłosiła niedawno współpracę z Emsland Group, niemieckim przedsiębiorstwem, które ma wytwarzać dla startupu białko z fasoli mung.
Informując o poczynaniach Just, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz zwróciła uwagę na fakt, że startup już rozpoczął zagraniczną ekspansję. Dotyczy to m.in. rynku chińskiego, na którym fasola mung jest bardzo popularna. Ale celem jest także Europa. Amerykanie zawierają umowy z przedsiębiorstwami ze Starego Kontynentu i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ich jedzenie zawita do naszej gastronomii oraz sklepów w 2020 roku. Tym samym zajmie miejsce obok innego kalifornijskiego produktu: bezmięsnego mięsa od Beyond Meat.