Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Wodór coraz bardziej na fali. Orlen zapowiada huby wodorowe w Płocku i Włocławku

Autobus na wodór można zatankować w 10 minut. Potem paliwa wystarcza na cały dzień jazdy, przekonuje Orlen i liczy na rozwój czystego transportu publicznego

Wodorowa rewolucja w Polsce, przynajmniej w wymiarze składanych przez kolejne spółki zapowiedzi, nie spowalnia. Wczoraj pisaliśmy w green-news.pl, że Lotos i PSE zagłębią się w tematykę wodorową dzięki wspólnemu projektowi badawczemu. Dzisiaj zaś Orlen zapowiada, że do końca 2021 roku zbuduje we Włocławku hub wodorowy, który docelowo będzie wytwarzać do 600 kg wodoru na godzinę. Powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania.

Przeczytaj też: Domowa fotowoltaika zwraca się nawet 5 lat

Orlen w ramach dostosowywania się do globalnego trendu nowej mobilności będzie rozwijać się w obszarze paliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych. Jeśli chodzi o wodór, chce być regionalnym liderem. – W kolejnym kroku planujemy realizację podobnego jak we Włocławku hubu w rafinerii w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w naszej biorafinerii w Trzebini – mówi cytowany w komunikacie Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Hub wodorowy we Włocławku stanie na terenie zakładów chemicznych Anwil. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosiły ok. 170 kg na godzinę. Z czasem, wraz ze wzrostem popytu, produkcja będzie zwiększana. Wodór doczyszczany we Włocławku powstaje w przyjaznym środowisku procesie elektrolizy solanki jako produkt uboczny pozyskiwania chloru i dotychczas był wykorzystywany do produkcji amoniaku.

Koncern podpisał już listy intencyjne o współpracy w zakresie rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz władzami Płocka (pisaliśmy o tym tutaj). Przygotowywane są porozumienia z kolejnymi samorządami. Orlen ma również list intencyjny z Pesą Bydgoszcz na budowę zasilanej wodorem lokomotywy.

Przeczytaj też: Hyundai Nexo - koreański samochód napędzany wodorem

Wraz z rozwojem rynku paliwo wodorowe trafi także do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych. A później również na potrzeby statków, promów, czy zastosowań stacjonarnych, jak ogrzewnictwo, etc. Planowana jest również możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego.

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, koncern rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam w 2021 roku. Kierowcy samochodów osobowych mogą już zatankować wodór na dwóch należących do Orlenu stacjach Star w Niemczech, a w czerwcu 2021 roku taka możliwość pojawi się również na trzech stacjach w Czechach.

Inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego o paliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiadają na unijne cele środowiskowe zakładające, że do 2030 roku branża transportowa zminimalizuje emisje gazów cieplarnianych do atmosfery o 30 proc. w porównaniu z poziomem z 2005 roku. Obok elektromobilności i biopaliw drugiej generacji, wodór jest wymieniany jako paliwo przyszłości, które może realnie doprowadzić do realizacji europejskich celów środowiskowych.

Przeczytaj też: PGNiG wyprodukuje paliwo przyszłości używając OZE

Ze względów technologicznych i ekonomicznych, obecnie największy potencjał dla wodoru upatrywany jest w transporcie publicznym i cargo. Autobus z napędem wodorowym ma zasięg około 350-450 km i na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez cały dzień. W cyklu eksploatacji, szacowanej na około 12 lat, zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery.

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: ORLEN, WODOROWY

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies