Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Kolejny raport na przekór elektromobilnym niedowiarkom. Samochody elektryczne są dużo czystsze niż zakładano

Emisja CO2 generowana przy produkcji baterii do aut na prąd jest dwu-, trzykrotnie niższa niż zakładano

Wyniki raportów i opracowań dość mocno zależą od tego, kto je zleca i opłaca. Nie jest więc specjalnym zaskoczeniem, że badania stawiające pod znakiem zapytania sens rozwoju elektromobilności pochodzą głównie z krajów o mocnej pozycji tradycyjnych koncernów motoryzacyjnych.

Ukazał się jednak świeży raport szwedzkiego ośrodka IVL Swedish Environmental Research Institute. Wynika z niego jasno: baterie do samochodów elektrycznych mają dużo mniejszy wpływ na klimat niż dotychczas zakładano.

Przeczytaj też: Unijny impuls dla rozwoju unijnego rynku baterii do elektryków

W 2017 r. IVL opublikował wyniki badań, z których wynikało, że produkcja baterii do aut na prąd generuje emisję około 200 kg CO2 na każdą kilowatogodzinę energii, którą można później zmagazynować.

Jednak zaktualizowana wersja raportu (w całości można go przeczytać tutaj, jest po angielsku), pokazuje, że obecnie emisje z produkcji akumulatorów wahają się w przedziale od 61 do 106 kg CO2 na kilowatogodzinę pojemności baterii, w zależności od tego, czy fabryka zużywa energię z paliw kopalnych, czy nie. Dla porównania, standardowa bateria w popularnym modelu samochodu elektrycznego Renault Zoe ma pojemność 52 kilowatogodzin.

Przeczytaj też: Samochody elektryczne emitują mniej CO2 niż spalinowe

– Różnica bierze się stąd, że w pierwszym badaniu wykorzystano analizy cyklu życia, które odnosiły się do produkcji akumulatorów z użyciem dużo wcześniejszych metod produkcji. Obecnie fabryki akumulatorów są dużo bardziej efektywne, co widać w liczbach – mówi Helle Herk-Hansen, dyrektor ds. środowiska w Vattenfall.

Liczba samochodów elektrycznych na europejskich drogach rośnie, podobnie jak produkcja akumulatorów. Vattenfall jest jednym z udziałowców fabryki baterii do samochodów elektrycznych Northvolt w Skellefteå w Szwecji, która będzie największą w Europie. Northvolt deklaruje, że przy uźyciu energii w stu procentach z odnawialnych źródeł będzie produkować „najbardziej ekologiczne” akumulatory na świecie.

Foto: Bolt

KATEGORIA
ENERGIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies