Chińczycy nie zwalniają tempa i zalewają europejskie rynki, także polski, swoimi autami elektrycznymi. Do wyścigu o klientów w naszym kraju dołączył właśnie XPeng
XPeng nie jest marką całkowicie nieznaną na Starym Kontynencie. Polski rynek jest piętnastym europejskim, na którym debiutuje producent. Do Polski trafią trzy modele znane już na innych rynkach, między innymi w Norwegii. Cechą wspólną wszystkich nowych pojazdów, poza tym, że są elektryczne, jest zastosowanie platformy SEPA 2.0 (Smart Electric Platform Architecture). Dzięki niej samochody mogą być projektowane w architekturze 800 V, a maksymalna moc ładowania wyniesie aż do 300 kW.
Przeczytaj też: Energetyczna rewolucja w Łodzi
Za dystrybucję, import i serwis samochodów na polskim rynku odpowiedzialny będzie Inchcape. Firma do tej pory była znana z dystrybucji marek takich jak BMW czy MINI. Nowe modele XPeng będą dostępne do testów i jazd próbnych w warszawskim salonie przy al. Prymasa Tysiąclecia 64. Polska strona XPeng już powstała, a marka zbiera pierwsze zamówienia na samochody w Polsce. Więcej szczegółów dostępnych na stronie producenta.
Nie tylko Tesla może pochwalić się systemem jazdy autonomicznej. XPeng oferuje swoim klientom system XPILOT 4.0 będący bardzo ciekawym rozwiązaniem. Należy pamiętać, że nie jest to jazda w pełni autonomiczna, samochód nie przebędzie trasy z punktu A do B bez ingerencji kierowcy. Jest to system wspierający kierowcę przy dłuższych podróżach. Obejmuje on między innymi aktywny tempomat, automatyczną zmianę pasa ruchu, czy autonomiczne parkowanie. System ten będzie dostępny wyłącznie we flagowym modelu G9.
P7 będący jedynym sedanem w ofercie producenta konkurować będzie z limuzynami takimi jak BMW i5, Tesla Model S, czy Mercedes EQE. Model dostępny będzie z jedną pojemnością baterii 82,7 kWh, ale w dwóch wariantach napędowych. Warto zauważyć, że P7 jest jedynym modelem niewykorzystującym architektury 800 V, a 400 V. Jego maksymalna moc ładowania wyniesie 175 kW.
Wersja Long Range z napędem na tylną oś dysponować będzie mocą 276 KM oraz zasięgiem do 576 kilometrów według testu WLTP (skrót oznaczający Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure, procedurę testową, która określa zużycie paliwa i emisję CO2 pojazdów osobowych).
Drugim wariantem jest wersja Performance z napędem na 4 koła i mocą 476 KM. Zwiększona moc w stosunku do wersji Long Range oraz ta sama pojemność baterii obu modeli skutkuje mniejszym zasięgiem – na jednym ładowaniu przyjdzie nam przejechać do 505 kilometrów (według WLTP). Przyspieszenie do 100 km/h w tej wersji zajmie modelowi według producenta 4,1 sekundy.
P7 oferuje bogate wyposażenie, to m.in. podgrzewane i wentylowane fotele wykończone skórą nappa, 15-calowy wyświetlacz multimedialny oraz oświetlenie ambientowe. XPeng idzie również w ślady Tesli pod kątem technologicznym. Nowe modele będą wyposażone w system jazdy półautonomicznej.
Cennik modelu P7:
Model G6 należy do bardzo popularnego w Europie segmentu C-SUV. Jego konkurentami będą Tesla Model Y, Skoda Enyaq czy Volkswagen id.4. Najmniejszy i zarazem najtańszy model producenta dostępny na polskim rynku otrzyma dwie pojemności baterii, z czego ta większa będzie dostępna w dwóch wersjach napędowych.
Wersja Standard Range z napędem na tylną oś dostępna będzie z baterią o pojemności 65,3 kWh, mocą 258 KM, a jej zasięg wyniesie 435 kilometrów (WLTP).
Baterię o pojemności 84 kWh otrzymają wersje Long Range oraz Performance. Long Range dostępny będzie z napędem na tylną oś, mocą 286 KM i zasięgiem 570 kilometrów. Performance otrzyma napęd na 4 koła, moc zostanie zwiększona do 476 KM, natomiast zasięg zmniejszy się do 520 kilometrów (WLTP). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej wersji według zapewnień producenta wyniesie 4 sekundy.
Cennik modelu G6:
Reprezentacyjny model producenta ma największą moc układu napędowego, będzie największy w gamie, a jego wyposażenie będzie najbogatsze. We wnętrzu podstawowej wersji znajdziemy 22-głośnikowy system nagłośnienia, fotele przednie z funkcjami podgrzewania, wentylacji i masażu oraz dach panoramiczny. G9 konkurować będzie zatem z Teslą Model X, Mercedesem EQE czy Audi Q6 e-tron. Model dostępny będzie z dwoma rozmiarami baterii, z czego ten mocniejszy dostępny będzie w dwóch wersjach napędowych. W tej mocniejszej (performance) G9 przyspieszy do 100 km/h w 3,9 sekundy. Będzie to zarówno największy, jak i najmocniejszy model producenta na polskim rynku.
Przeczytaj też: Tesla ma coraz większe problemy
Wersja Standard Range z napędem na tylną oś dostępna będzie z baterią o pojemności 78,2 kWh, dysponować będzie mocą 313 KM, a jej zasięg wyniesie 460 kilometrów (WLTP).
Większą baterię o pojemności 98 kWh otrzymają wersje Long Range i Performance. Long Range, z napędem na tylną oś dysponować będzie mocą 313 KM, a zasięg wyniesie 590 kilometrów (WLTP). Performance z napędem na 4 koła osiągnie moc 551 koni mechanicznych, a jego zasięg wyniesie 520 kilometrów na jednym ładowaniu (WLTP).
Cennik modelu G9:
Fot. materiały prasowe XPeng