Od początku 2024 roku w dystrybutorach pojawiło się nowe paliwo. To 95-oktanowa benzyna zawierająca do 10 proc. biokomponentów. Zastąpiła chętnie dotąd wybierane, bo tańsze paliwo Pb95, oznaczane także symbolem E5
Dla większości kierowców nic się nie zmienia – zamiast E5 zatankują E10. Jednak właściciele starszych aut muszą sprawdzić czy ich pojazd jest dostosowany do bardziej ekologicznego paliwa.
Od początku 2024 roku w życie weszły nowe przepisy. Podjeżdżając na stację paliw nie znajdziemy już dystrybutora z popularną benzyną „Pb95” (oznaczaną także symbolem E5), która zawierała maksymalnie 5 proc. bioetanolu. Została ona zastąpiona benzyną E10. Oba rodzaje paliwa różni zawartość biokomponentów – o ile w E5 jest to maksymalnie 5 proc. bioetanolu, to E10 zawiera już do 10 proc. biokomponentów.
Przeczytaj: Kogeneracja na wodorze. Orlen przetestował prototyp
Polska jest 18. państwem w Unii Europejskiej, które wprowadza paliwo E10 na stacje paliw. To wymóg dostosowania się do unijnych wytycznych. Bruksela chce w ten sposób zmniejszać emisje CO2 w sektorze transportu, a także znacząco poprawić jakość powietrza w miastach. To dobra wiadomość dla naszych płuc, bo będziemy jeździć na bardziej ekologicznym paliwie. Z drugiej jednak strony nowa benzyna nie jest zalecana do starszych aut.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazuje, że większość samochodów wyprodukowanych po 2010 r. jest gotowa na E10. Problem dotknie co dziesiątego zarejestrowanego w Polsce auta. Jednak resort przekonuje, że skala wyzwania może być mniejsza, bo są to częściowo auta nieużytkowane lub użytkowane rzadko. A w większości po polskich ulicach jeżdżą kilkunastoletnie auta – średni wiek samochodu osobowego to ponad 14 lat. Wiek swojego pojazdu można sprawdzić samemu, w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu lub kontaktując się z producentem. W razie wątpliwości można też skorzystać z uruchomionego przez resort klimatu narzędzia – specjalnego serwisu internetowego (e10.klimat.gov.pl) ułatwiającego sprawdzenie kompatybilności pojazdów z nowym typem paliwa.
Przeczytaj też: Rusza czas rozliczeń w energetyce
Kierowcom starszych pojazdów, które nie są przystosowane do E10, pozostaje tankowanie nieco droższej benzyny 98-oktanowej (Pb98). Dopuszczalne jest też mieszanie nowej benzyny z paliwem „Premium” 98, które pozostanie w formacie E5.
Wprowadzenie paliwa o wyższej zawartości biokomponentów ma nas przybliżyć do celu wyznaczonego prze UE – 14 proc. udziału surowców odnawialnych z paliw w transporcie.
Foto: Freepic