Na razie to potencjalne lokalizacje, ale plany są dalekosiężne
Ministerstwo Klimatu i Środowiska po dialogu z Ministerstwem Infrastruktury oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiło proponowane lokalizacje dla ogólnodostępnych stacji ładowania oraz tankowania wodoru. Powstanie takiej mapy to pochodna unijnego rozporządzenia AFIR, które zobowiązuje państwa członkowskie do rozwijania infrastruktury przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych (te korzystające z wodoru to również auta elektryczne).
Przeczytaj też: Miała być wodorowa rewolucja, jest fiasko. Dolna Saksonia zmienia zdanie
Zgodnie z założeniami AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) stacje mają powstawać co 60-100 km od siebie, zwłaszcza przy najważniejszych drogach. O zasadach przyjętych w rozporządzeniu i innych zmianach z niego wynikających przeczytasz w tekście Unijne rozporządzenie AFIR przyjęte. Skorzystają na nim posiadacze samochodów elektrycznych.
Resort klimatu szacuje, że dla elektrycznych pojazdów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (LDV) powstanie 166 lokalizacji ze stacjami ładowania, głównie przy Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Stopniowo w tych miejscach będą dodawane także ładowarki dla ciężkich pojazdów (HDV), proces będzie trwać do 2030 roku. Pierwsze stacje dla HDV mają działać najpóźniej do 2025 roku.
MKiŚ nakreśliło też, gdzie mogą powstać stacje tankowania wodoru. Poniżej mapa przedstawiająca ich potencjalne lokalizacje. Mają powstawać przy drogach krajowych i ekspresowych.
Przeczytaj też: Pierwsza próba wodorowej lokomotywy na trasie Gdynia – Hel
Ponieważ wszystkie miejsca to na razie proponowane lokalizacje, MKiŚ zaprasza do wysyłania opinii na temat tych planów. Więcej informacji oraz wykaz miejsc można znaleźć na stronach resortu.