Na mocy nowego prawa kraje członkowskie muszą zainwestować w infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych
Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) 25 lipca. Przepisy wejdą w życie w sześć miesięcy od dnia ich ogłoszenia, czyli na początku 2024 roku. Nowe prawo to element unijnego pakietu klimatyczno-gospodarczego „Fit for 55” („Gotowi na 55”). Zobowiązuje państwa członkowskie do budowy większej liczby stacji ładowania elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych, a także punktów tankowania wodoru.
Przeczytaj też: Biedronka i Powerdot chcą zrewolucjonizować elektromobilność
Czasu na realizację założeń jest niewiele, bo pierwsze efekty rozporządzenia powinny być widoczne w 2025 roku. Dokument przewiduje, że:
AFIR obliguje firmy obsługujące stacje ładowania o mocy powyżej 50 kW do umożliwienia klientom płacenie kartą, bez kupowania abonamentu czy użycia specjalnych aplikacji. Operatorzy stacji mają także zapewnić użytkownikom przejrzyste informacje na temat cen ładowania czy czasu oczekiwania na wolną ładowarkę.
– Po raz pierwszy wszystkie państwa Unii mają obowiązek zbudowania szkieletu infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych. Nowe prawo usuwa wiele barier, np. wprowadza ułatwienia w płatnościach. Równomiernie rozmieszczona i łatwo dostępna infrastruktura pomoże zwalczać jedną z głównych polskich obaw. Często słyszymy, że jakaś osoba zdecydowałaby się na auto elektryczne, ale nie ma gdzie go ładować. Na głównych trasach w kraju ten problem za dwa lata zniknie – ocenia Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Rozporządzenie ma przyspieszyć dekarbonizację transportu w UE, a ujednolicenie zasad lokalizowania nowych punktów ładowania ma ułatwić firmom przewozowym przejście na pojazdy elektryczne czy wodorowe. Jak przewiduje Marcin Nowak, wiceprezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, by zaimplementować przepisy z AFIR, w Polsce potrzebna będzie nowelizacja m.in. ustawy o elektromobilności.
Przeczytaj też: Enefit startuje ze stacjami ładowania w Polsce
W Polsce stale rośnie zainteresowanie elektrycznymi samochodami (EV), co pokazują m.in. dane z krajowych firm, które decydują się na włączanie elektryków do swoich flot. Jak podsumowały niedawno w swoim „Liczniku elektromobilności” Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, po kraju jeździ ponad 45 tys. całkowicie elektrycznych aut osobowych, dostawczych i ciężarowych. W czerwcu 2023 r. w Europie pierwszy raz w historii sprzedano więcej EV niż samochodów z silnikiem diesla.