Zero Emission Maritime Buyers Alliance (ZEMBA) ma wspierać dekarbonizację dostaw drogą morską
W trakcie zorganizowanego przez Aspen Institute spotkania powołano do życia Zero Emission Maritime Buyers Alliance (ZEMBA). Misją nieoformalnego sojuszu jest poszukiwanie nowych, przyjaznych środowisku sposobów na transportowanie towarów drogą morską. Do ZEMBA przystąpiły także marka odzieżowa Patagonia, związane z kawą, a także innymi produktami codziennego użytku Tchibo, a także Amazon, technologiczny gigant e-commerce.
Przeczytaj też: Soros kupuje udziały w firmie, która dostarczy elektryczne ciężarówki dla Amazona
Firmy chcą nie tylko znaleźć bezemisyjne sposoby na realizowanie frachtu morskiego, ale też wspierać innowacyjne projekty związane z transportem szlakami wodnymi. Zamierzają nakłaniać spedytorów, by także wykorzystywali mniej emisyjne jednostki. Uczestniczy ZEMBA zachęcają inne przedsiębiorstwa, by również przyłączały się do sojuszu.
Pierwsze efekty współpracy dużych firm w ramach ZEMBA mamy poznać w ciągu kilku lat. Plan jest taki, by do 2026 roku wprowadzić do transportu morskiego ekologiczne napędy dla statków. Sygnatariusze porozumienia zakładają również, że transport morski miałby być w 100 proc. bezemisyjny od 2040 roku. Nawet jeżeli te ambitne plany nie zostaną w całości zrealizowane, to i tak będzie to krok w dobrym kierunku. Szlakami morskimi odbywa się 90 proc. światowego handlu. W 2020 roku sektor ten odpowiadał za około 3 proc. wszystkich emisji na Ziemi.
Przeczytaj też: The North Face bierze przykład z Patagonii i Gucci
Trzy firmy, które zaangażowały się w ZEMBA, od jakiegoś czasu aktywnie wspierają dążenia do redukcji emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych. Robią to na różne sposoby. Właściciel Patagonii oddał firmę w ręce organizacji non-profit, a jej zyski mają być przeznaczane na walkę ze zmianami klimatu i ochronę zasobów przyrodniczych ziemi.
Amazon z kolei wspiera innowacyjne przedsięwzięcia, jak opisywana przez nas farma na Morzu Północnym, na której między wiatrakami powstanie uprawa wodorostów. Tchibo szuka natomiast sposobów na to, by jego produkty tekstylne były produkowane z pozyskanych z recyklingu materiałów.