Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Odpady z huty nie muszą trafiać na składowiska. Oto jak można je wykorzystać do budowy dróg

Samochody poruszające się krajowymi ekspresówkami S3 i S5 mają pod kołami kruszywo, które powstało przy wytopie miedzi w KGHM

Wydobycie surowców w nieuchronny sposób wiąże się z wpływem na środowisko: m.in. poprzez wysokie zużycie energii i generowanie ogromnych ilości odpadów. Jednak wpływ na otoczenie można ograniczać poprzez rozwój niskoemisyjnych źródeł energii oraz zagospodarowywanie odpadów w taki sposób, by nadać im drugie życie. Dzięki temu zamiast trafiać na składowiska, stają się produktem. I sposobem na tworzenie nowych modeli biznesowych.

Przeczytaj też: Hutniczy potentat postawi własne farmy słoneczne

Przykładem takiego działania jest aktywność spółki KGHM Metraco. Podmiot ten zagospodarowuje kruszywa, które są ubocznym produktem wytopu miedzi w hutach kombinatu.

– Żużle pomiedziowe powstają w hutach miedzi w Głogowie i Legnicy. Wydobyta w kopalni skała miedzionośna trafia do zakładu wzbogacania rudy, a następnie jako koncentrat do hutniczego pieca. Po wytopie miedzi, produktem ubocznym jest żużel pomiedziowy, który mógłby trafić na składowisko. Tymczasem dzięki dobrym parametrom fizyko-chemicznym oraz składowi chemicznemu, spełnia on wymagania surowca do produkcji kruszyw drogowych. Dzięki takim działaniom uzyskiwany jest podwójny efekt. Po pierwsze zagospodarowywany jest odpad, po drugie chronione są zasoby naturalne – wyjaśnia Adrian Szymański, prezes KGHM Metraco.

W efekcie spółka dostarcza kruszywa drogowe, które można wykorzystać praktycznie we wszystkich warstwach konstrukcyjnych dróg, w zależności od ich kategorii. Największe ilości przeznaczane są na podbudowy, część znajduje też zastosowanie w produkcji mas mineralno-asfaltowych.

Największymi odbiorcami kruszywa są firmy realizujące inwestycje drogowe w całym kraju, takie jak Budimex, Mota Engil CE czy Mirbud. Drugą bardzo ważną grupę stanowią lokalni odbiorcy, realizujący inwestycje w pobliskich zakładach produkcyjnych.

Przeczytaj też: Coraz więcej firm chce kontraktować zieloną energię

W efekcie samochody poruszające się krajowymi ekspresówkami S3 i S5 z dużym prawdopodobieństwem mają pod kołami produkt z KGHM Metraco –kruszywa dostarczone przez spółkę wykorzystano na podbudowy na kilku odcinkach. – Zrealizowaliśmy również dostawy na dwa odcinki drogi S6. Z kruszyw pomiedziowych wykonane jest także wiele dróg lokalnych – przyznaje nasz rozmówca.

Gdyby kruszywa nie zostały wykorzystane w drogownictwie, trafiłyby na składowiska. A chodzi o miliony ton materiału.

Jak ocenia spółka, rynek kruszyw jest perspektywiczny i w najbliższych latach popyt na nie powinien utrzymać się na podobnym poziomie jak dotychczas lub nawet rosnąć. W roku 2017 r. spółka osiągnęła sprzedaż rzędu 2 milionów ton – było to możliwe dzięki wykorzystaniu zapasów z wcześniejszych lat. Obecnie dzięki stałym dostawom żużli sprzedaje około miliona ton kruszyw rocznie.

KATEGORIA
LESS WASTE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies