Zainteresowanie tańszą energią nie maleje, ale ostatnio sporo zmieniło się w przepisach
Tauron przygotował darmowy poradnik w formie ebooka, przeznaczony dla firm zainteresowanych inwestycją w fotowoltaikę. To zbiór podstawowych informacji i objaśnień, a także porad, na co zwracać uwagę, jeżeli planuje się założyć instalację fotowoltaiczną (PV). To aktualne know-how, bo zawierające też wyjaśnienia zmian z 1 kwietnia i 1 lipca br., związanych z funkcjonowaniem net-billingu, nowego systemu rozliczeń prosumentów. Poza instrukcjami Tauron zamieścił też zachętę do skorzystania ze swojej oferty przeznaczonej dla firm.
Przeczytaj też: Prosumencka fotowoltaika jednak dostała rykoszetem
Energetyczny koncern chwali się, że do jego sieci dystrybucyjnej jest na ten moment przyłączona blisko jedna trzecia wszystkich mikroinstalacji w Polsce. Tauron chce ofertą zainteresować także biznes. W dobie kryzysu energetycznego oszczędności są poszukiwane, a własna instalacja PV przyczynia się do zmniejszenia wydatków na energię.
Tomasz Lender, wiceprezes Tauron Sprzedaż, wyjaśnia, że średniej wielkości firma produkcyjna dzięki instalacji słonecznej o mocy 50 kWp może rocznie zaoszczędzić od 60 do 80 proc. wydatków na energię. Oczywiście pod pewnymi warunkami. – Instalacja o mocy 50 kWp za około 180 tys. zł przy autokonsumpcji wynoszącej 25 proc. zwróci się po około 5 latach, generując ponad 35 tys. zł oszczędności rocznie. Jeżeli firma zwiększy współczynnik autokonsumpcji do 50 proc., wówczas okres zwrotu skróci się do niecałych 4 lat, a wartość oszczędności wzrośnie do około 46 000 zł rocznie – tłumaczy.
Rosnące ceny prądu w Polsce sprawiły, że coraz więcej firm z branży fotowoltaicznej kieruje swoje oferty, dla małych i średnich biznesy (w szczególności, że ostatnie zmiany trochę ostudziły chęci małych prosumentów do inwestycji w PV) . Modele są różne. Corab, jeden z największych producentów i dystrybutorów fotowoltaiki w kraju ma w swojej ofercie także instalację modułów i projektowanie. Robi to jednak za pośrednictwem firm, z którymi współpracuje w ramach Corab Partner. Helio Expert chwali się, że dotychczas świadczyło usługi ponad 4 tys. klientów, także biznesowych. Gdy współpracowało z firmami najczęściej realizowało projekty do 50 kWp jak np. dla KGH Polska w Warszawie.
Przeczytaj też: Rząd szykuje utrudnienia dla fotowoltaiki w Polsce
Trochę inny model realizuje Luneos, bo firma sama opłaca instalację, realizuje projekt i montaż. Później fotowoltaikę opłaca się stałym abonamentem (model as-a-service). Ma być to alternatywa dla tych biznesów, które chętnie obniżą koszty, ale nie są w stanie pokryć wydatków na własną instalację na samym początku inwestycji.