Zaledwie dzień po przekazaniu do użytku wodorowy autobus od Solarisa wyruszył w pierwszą trasę
Konin jest pierwszym w kraju miastem, które nie tylko ma, ale i korzysta z wodorowej technologii w transporcie. W czwartek, 7 lipca 2022 r. uroczyście przekazano tam do użytku napędzany wodorem, elektryczny pojazd produkcji Solaris (Urbino 12 hydrogen). Korzystają z niego Miejskie Zakłady Komunikacji. Autobus już na drugi dzień wyruszył na ulice Konina. W piątek o godz. 5.05 rano wystartował z przystanku Łężyna na linii 56. Jak zapewniają konińskie MZK, jeśli komuś nie udało się rano wypatrzeć pojazdu, albo przejechać się wodorowym autobusem, na pewno będzie miał jeszcze okazję. Pojazd ma kursować regularnie na liniach 50, 52, 54, 56 i 59. Spółka zaleca, by zerkać na numery boczne – ten wodorowy ma nr 333.
Przeczytaj też: Solorz dostanie wsparcie na projekty wodorowe
Solaris Urbino 12 hydrogen ma w dni powszednie i soboty przejeżdżać około 300 km, a w święta i niedziele – ok. 200. Autobus będzie tankowany na mobilnej stacji na terenie ZE PAK (Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin) w Koninie przy ul. Przemysłowej.
– Autobusy wyposażone w ogniwa wodorowe to bez wątpienia przyszłość komunikacji miejskiej. To przyszłość, która dzisiaj w Koninie staje się teraźniejszością. Z odwagą, ale i pełną świadomością odpowiedzialności rozpoczynamy „tu i teraz” to wodorowe przedsięwzięcie komunikacyjne – mówiła prezeska MZK Konin Magdalena Przybyła podczas przekazania pojazdu.
Warto zaznaczyć, że wodorowy autobus Solarisa, dokładnie ten sam model, już jeździł w innym polskim mieście – w Jaworznie. Tam był jednak eksploatowany w ramach testów przez miesiąc, tymczasem w Koninie od razu trafił do floty MZK.
Testy wodorowych autobusów dotychczas odbyły się lub są planowane w Krakowie, Wrocławiu i Gdyni. W Krakowie uruchomiono natomiast pierwszą stację tankowania wodoru koncernu Orlen. Ma ona służyć wodorowej flocie miasta. Paliwo produkowane jest w zakładzie w Trzebini.
O tym, że należący do Zygmunta Solorza ZE PAK lada moment będzie gotowy do produkcji wodoru i tankowania tego paliwa, już pisaliśmy. Wytwórnia w Koninie wykorzystuje do elektrolizy (wydzielania wodoru z wody) energię z biomasy. Produkcja wodoru w ten sposób sprawia, że do powietrza trafia jeszcze mniej CO2, niż byłoby to w przypadku pozyskania energii np. z elektrowni węglowej. Autobusy wodorowe nie emitują cząstek stałych ani dwutlenku węgla, nie przyczyniają się więc do generacji smogu oraz ocieplenia klimatu.
Spółki należące do Solorza, Polsat i ZE PAK, planują stać się największym w kraju producentem zielonego wodoru. Zielonym wodorem określany jest H2 otrzymywany w procesie elektrolizy, do którego wykorzystano energię z odnawialnych źródeł. Jednocześnie konglomerat jednego z najbogatszych Polaków chce skonstruować własny, polski autobus wodorowy. Miałby być produkowany w Świdniku, nazwano go NESO Bus.
Przeczytaj też: Fabryka Tesli pod Berlinem wstrzymuje działanie
Solaris Urbino 12 hydrogen opracowała firma Solaris z Bolechowa pod Poznaniem, producent autobusów miejskich. Choć w Polsce pojazdy te dopiero wchodzą do użytku, to w Europie już jeżdżą po ulicach miast we Włoszech, Holandii, Niemczech i Szwecji. W 2021 roku firma dostarczyła 54 modele Urbino 12 hydrogen do tych państw. Na przykład w Kolonii już jeździ 15 wodorowych Solarisów, a miasto złożyło zamówienie na kolejne 20.
Fot. MZK Konin