W ramach projektu badawczo-rozwojowego Vetni Lotos zacznie produkcję zielonego wodoru
Lotos zamierza w Jaśle uruchomić elektrolizer do produkcji czystego wodoru dla transportu. Projekt badawczo-rozwojowy Vetni (po islandzku wodór) zakłada produkcję paliwa o wysokiej klasie, na bazie zielonej energii. Lotos będzie realizował ten projekt w konsorcjum z Instytutem Energetyki i krakowską Akademią Górniczo-Hutniczą. Dzięki inwestycji możliwe będzie produkowanie ok. 16 kg czystego wodoru w ciągu doby. Taka ilość wystarczy autobusowi wodorowemu do przejechania ok. 200 km. Parametry elektrolizera, który zamierza uruchomić Lotos, pozwolą na uzyskanie wodoru o czystości 99,99 proc. Tylko takie paliwo nadaje się do tankowania samochodów i autobusów.
Przeczytaj też: Polacy o krok od przełomu na rynku baterii. Ten elektrolit to przyszłość
– Strategicznym wyzwaniem Lotosu jest właściwe przygotowanie się do zbliżających się rewolucyjnych zmian na rynku paliwowym – komentuje Zofia Paryła, prezeska spółki. Jasło wybrano z racji uwarunkowań technicznych. Części do budowy elektrolizera powstaną w Polsce, w Boguchwale. Zajmie się tym Oddział Ceramiki Cerel. – Chcemy osiągnąć dwa cele. Pierwszym jest opracowanie, budowa i weryfikacja w rzeczywistych warunkach pracy unikalnej instalacji ze stałotlenkowymi elektrolizerami, które są najbardziej sprawnymi urządzeniami do produkcji wodoru. Drugim celem jest realizacja postulatów Polskiej Strategii Wodorowej, w szczególności w zakresie dekarbonizacji procesów i zwiększania udziału niskoemisyjnych paliw w wielu gałęziach gospodarki – mówi prof. Jakub Kupecki, kierownik Centrum Technologii Wodorowych Instytutu Energetyki.
Przeczytaj też: Mazowsze też będzie doliną wodorową
Pieniądze na zrealizowanie projektu Vetni pochodzić będą w 80 proc. ze środków unijnych. Cały jego budżet to ponad 9,5 mln zł. – Realizacja projektów B+R jest obarczona dużym ryzykiem biznesowym, dlatego zależy nam na korzystaniu z dostępnego dofinansowania zewnętrznego. Kluczową kwestią decydującą o powodzeniu prac badawczo-rozwojowych jest natomiast właściwy dobór partnerów – mówi Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji Grupy Lotos.
Grupa przygotowuje się do uruchomienia infrastruktury wodorowej wielotorowo. Paliwo z przeznaczeniem dla transportu ma być produkowane także w ramach projektu „Pure H2”. Lotos zapowiadał otwarcie w 2021 roku dwóch publicznych stacji wodorowych (Warszawa i Gdańsk) oraz system do oczyszczania wodoru. W zakładach Lotosu w Gdańsku wodór powstaje w procesach związanych z rafinacją, ale nie ma wystarczających parametrów czystości, by mógł być używany jako paliwo w transporcie samochodym. Instalacja oczyszczająca wodór ma działać w prędkością 160 kg/h. Finansowanie tego projektu kończy się w 2023 roku.
Zielony wodór będzie w najbliższym czasie ważnym paliwem napędzającym transformację energetyczną. Do jego produkcji potrzebne są jednak nadwyżki energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dlatego Niemcy chcą kupować takie paliwo od Norwegii.
Zdjęcie: mat. prasowe Lotos