Nowe przepisy nie były w smak producentom samochodów, ekolodzy chcieli jeszcze więcej
We Francji wszystkie reklamy samochodów muszą zawierać klauzulę zachęcającą do chodzenia, podróży komunikacją publiczną i carpoolingu (współdzielonych przejazdów samochodami). Przepisy zaczęły obowiązywać 1 marca br. Zgodnie z nimi reklamodawcy muszą umieszczać w swoich materiałach krótkie przypomnienia: „Pokonując małe odległości, wybierz spacer lub jazdę na rowerze”, „Rozważ carpooling” albo „Wybieraj transport publiczny codziennie”. Każda reklama musi także zawierać oznaczenie z hasztagiem #MovePolluteLess, co można przetłumaczyć jako „Rusz się, zanieczyszczaj miej”.
Przeczytaj też: Strefa czystego transportu w Warszawie - znamy datę
Brak odpowiednich treści w reklamach samochodów (niezależnie od ich napędu) może skutkować nałożeniem kar wynoszących od 50 tys. euro za jednorazowe pominięcie do nawet 100 tys. euro, jeśli nakaz będzie łamany nagminnie.
Ekolodzy we Francji nie są zadowoleni z tych przepisów i uważają, że odnieśli połowiczny sukces. Chcieli natychmiastowego, całkowitego zakazu reklam samochodów. Argumentowali, że branża motoryzacyjna przykłada się do degradacji środowiska i napędza katastrofę klimatyczną, emitując ogromne ilości CO2.
Jednak bardziej rygorystyczne przepisy zaczną obowiązywać we Francji dopiero w 2028 roku. Nie będzie można reklamować aut emitujących więcej niż 123 g CO2/km. W ten sposób konsumenci będą przygotowywani do całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych, który zgodnie z propozycją Brukseli, powinien zacząć obowiązywać w 2035 roku.
Przeczytaj też: 19 osobistych sankcji, które możesz nałożyć na Rosję
W Polsce pomysł zakazu reklam samochodów spalinowych, ale przede wszystkim stacji paliwowych i firm naftowych, wzbudził zainteresowanie organizacji pozarządowych. Pisałam o tym w kontekście włączenia się polskich NGO w międzynarodową kampanię przeciwko takim reklamom. Jej organizatorzy chcieliby podobnych zakazów, jakie obejmują reklamy papierosów i alkoholu.
Choć przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie byli zadowoleni z nowych obowiązków dotyczących reklam, to już zaczęli je wcielać w życie. Poniżej jedna z najnowszych reklam Renault.
Zdjęcie: Anthony DELANOIX on Unsplash