Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Izera z zagranicznym partnerem. Dotarliśmy do poufnych informacji o tym, kto wesprze polską markę motoryzacyjną

Porównania między modelami miały swoje uzasadnienie. Teraz projekt może nabrać rozpędu albo nie, bo to tekst napisany z okazji 1 kwietnia

W najbliższych tygodniach ElectroMobility Poland (EMP) ma ujawnić, na czyjej platformie podłogowej powstawać będą elektryczne samochody Izera. Portal Green-news.pl ustalił, że chodzi prawdopodobnie o dostawcę z Turcji. O tym, że spółka odpowiadająca za produkcję polskich samochodów elektrycznych szuka dostawców komponentów w mniej oczywistych miejscach niż Niemcy, Francja czy Korea Południowa, mówiono w kuluarach od kilkunastu miesięcy. Teraz zdaje się, że te spekulacje znajdują potwierdzenie.

Turecka marka Togg to niemal bliźniaczy pomysł jak polska Izera. Z tą różnicą, że zaliczyła już udany międzynarodowy debiut na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas w styczniu br.

Podobieństwa zaprezentowanych przez Togg i Izerę modeli są uderzające. Oba projekty powstały we włoskich biurach projektowych. Nawet logotypy obu marek mają wiele zbieżnych cech. Czy zatem dojdzie do głębszej współpracy? Wiele na to wskazuje.

Przeczytaj też: Wiemy już kto będzie odpowiadał za budowę fabryki Izera

Turcy byli zainteresowani wejściem na rynek Niemiecki. Jednak okazało się, że bardziej atrakcyjnym przyczółkiem będzie Polska. Spółka joint venture, która dostarcza platformy podłogowe wraz z bateriami dla Togg, szukała lokalizacji dla kolejnego zakładu. Jaworzno, jak wiadomo, stara się o przyciągnięcie właśnie takiej inwestycji z branży motoryzacyjnej.

Na potrzeby budowy fabryki zostanie wycięty las, grunty niebawem trafią do sprzedaży – podobnie jak pierwsze modele Togg. Dostawy zaplanowano na 2023 rok. Projekt realizowany jest z rozmachem i marka chce zawalczyć o miejsce na innych rynkach. Pierwszy z taśmy produkcyjnej zjedzie SUV segmentu C. Dyrektor generalny Togg, Gürcan Karakaş podkreśla, że prace w fabryce w Turcji są na ukończeniu. – Kiedy nasz inteligenty samochód trafi na rynek, mocno nim wstrząśnie. Będzie to pierwszy elektryczny SUV wyprodukowany przez zupełnie nową markę, która powstała w Europie kontynentalnej – mówi Karakaş. Dodaje, że w kolejce do produkcji już czekają modele sedan i hatchback z segmentu C.

Przeczytaj też: Te baterie zrewolucjonizują rynek aut elektrycznych

Za dostawy baterii i produkcję platform podłogowych odpowiadać ma spółka Siro. To nowy podmiot utworzony przez Togg Smart Fast Charging Solutions Inc. i chińską firmę bateryjną Farasis Energy. Nazwa Siro to skrót od Silk Road Clean Energy Solutions. Fabryka Siro powstaje w kompleksie produkcyjnym Togg w Gemlik w Turcji. Na razie mowa o produkcji do 20 GWh w ciągu roku, jednak firma ma apetyt na więcej.

Chińskie korporacje od dawna inwestują w Polsce. Ostatnie lata (przed pandemią) należały do rekordowych pod tym względem. Zainteresowanie Jaworznem wydaje się w tej sytuacji oczywiste.

Uniwersalna platforma Togg ma być bazą dla pięciu modeli aut, które pojawią się na rynku w pierwszych latach działalności firmy. Po wyborze dostawców podzespołów okazało się, że ok. trzy czwarte komponentów dla Togg będzie pochodzić z lokalnego rynku. Na początku zakładano, że uda się to osiągnąć w minimum 51 proc. Te doświadczenia tureckiego beniaminka przydadzą się Izerze.

:)

Zdjęcia: mat prasowe Izera/ Togg

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies