Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Autobusy wodorowe są za drogie? Jaworzno mówi: sprawdzam

Na najbardziej obciążone linie w mieście wyjechał nowy wodorowy autobus Solarisa

W Jaworznie elektromobilność jest ważnym elementem rozwoju miasta. Jeździ tam, już ponad 40 autobusów bateryjnych, na kolejnych 6 miasto czeka w ramach nowego kontraktu. Pierwsze elektryczne autobusy z bateriami wyjechały na trasy w Jaworznie ok. 10 lat temu. Z jednego z najstarszych wymontowano już baterie i oddano do testowego magazynu energii. Miasto wciąż poszukuje najlepszych zeroemisyjnych rozwiązań w transporcie. Właśnie rozpoczęło testy kolejnego rodzaju autobusu elektrycznego – z napędem wodorowym. Przez miesiąc autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen będzie eksploatowany na najbardziej obciążonych liniach. Wraz z pojazdem do miasta dostarczono stację tankowania wodoru.

Przeczytaj też: W Warszawie stanęła druga prywatna stacja tankowania wodoru

– Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych – mówił podczas prezentacji wodorowego autobusu Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna. Testowany autobus będzie używany we wszystkie dni w tygodniu, zamiennie na dwóch liniach. Testy mają pokazać jakie są realne koszty użytkowania wodorowca w ruchu miejskim, sprawdzić jakie są realne zasięgi pojazdu, jak wygląda procedura tankowania wodoru.

Przeczytaj też: Autonomiczny autobus na trasie w Słomczynie

Przedstawiciele PKM Jaworzno cieszą się, że testy wypadły w czasie kiedy wciąż nocą utrzymują się ujemne temperatury. Ponieważ w mieście od lat jeżdżą autobusy bateryjne, zarządcy transportu publicznego będą mieli dane porównawcze. W Jaworznie autobusy bateryjne pokonują nawet 100 tys. km rocznie. Dziennie pokonują nawet 400 km. Łącznie jaworzyńskie elektrobusy przejechały już ponad 11 mln km. Miasto podkreśla, że intensywna eksploatacja autobusów elektrycznych jest możliwa dzięki dobrze rozplanowanym stacjom ładowania. Elektrobusy w Jaworznie z powodzeniem zstępują pojazdy spalinowe. – W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – mówił Zbigniew Nosal, Prezes PKM Jaworzno.

W styczniu br. pisałam o tym, że samorząd we Włocławku zrezygnował z zakupu autobusów wodorowych, w obawie o wysokie koszty ich użytkowania. Podstawowym problemem był brak możliwości oszacowania cen paliwa wodorowego.

W Jaworznie ma powstać fabryka samochodów elektrycznych Izera. Solaris to wiodący światowy producent elektrycznych autobusów. Pojazdy bateryjne dostarcza od ponad 10 lat, wodorowy model zaprezentował w 2019 roku.

Zdjęcia: mat. prasowe Jaworzno

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies