Dokument regulujący zasady korzystania z tzw. urządzeń transportu osobistego został przekazany do dalszych konsultacji
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano dzisiaj projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Infrastruktury, regulujący kwestię poruszania się hulajnóg po drogach publicznych i chodnikach dla pieszych. Ustawa nowelizuje Prawo o ruchu drogowym oraz Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Przeczytaj też: Nowe hulajnogi w Poznaniu i Krakowie
Zgodnie z proponowanymi przepisami hulajnogi określono mianem pojazdów transportu osobistego. Z prawnego punktu widzenia będą traktowane podobnie jak rowery. Oznacza to, że hulajnogami będzie można jeździć po drogach przeznaczonych dla rowerów oraz nie można będzie nimi wjeżdżać tam, gdzie zakazano poruszania się rowerami. Maksymalną prędkość hulajnogi określono na 25 km na godzinę, jej masę – na 20 kg, a wymiary – 90 cm szerokości i 1,25 m długości.
Ponadto projektowana ustawa przewiduje możliwość poruszania się hulajnogą po drodze publicznej, ale tylko w sytuacji, gdy obowiązująca tam prędkość maksymalna nie jest wyższa niż 30 km na godzinę. Hulajnogą będzie można także poruszać się po chodniku dla pieszych, ale tylko w sytuacji, gdy na danej ulicy prędkość maksymalna będzie wyższa niż 30 km na godzinę, nie będzie drogi dla rowerów, a chodnik będzie miał co najmniej dwa metry szerokości. Poruszający się hulajnogą będzie zobowiązany jechać wolno i zachować szczególną ostrożność.
Przeczytaj też: Bird wjechał do Poznania
Przepisy autorstwa resortu infrastruktury przewidują ponadto, że w hulajnogach nie będzie można stosować napędu innego niż elektryczny. Poruszać się nimi nie będą mogły dzieci w wieku do 10 lat. Natomiast urządzenia będące w użytkowaniu w momencie wejścia w życie ustawy a nie spełniające jej wymogów (np. w zakresie wagi, wymiarów czy maksymalnej prędkości) będą musiały zostać dostosowane do nich w ciągu sześciu miesięcy.
Fot. Wikipedia CCO 1.0