Holenderska uczelnia dała swoim pracownikom proste wytyczne, które mają redukować ślad węglowy ich wyjazdów służbowych
Władze Uniwersytetu w Amsterdamie (UvA) przygotowały dla pracowników wytyczne w sprawie podróżny służbowych. Kierunek jest jasny: zamiast latać trzeba stawiać na kolej i autobusy. Tam, gdzie można dojechać pociągiem w sześć lub mniej godzin, uczelnia nie zwróci kosztów podróży samolotem. Loty na krótkich dystansach będą możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą przełożonego.
Skąd pomysł na takie działania? Pracownicy uczelni w Amsterdamie, którzy wyruszają w podróże służbowe za granicę, generują emisję prawie 4 tys. ton CO2 rocznie. Stanowi to prawie 6 proc. całkowitej emisji CO2 UvA. Celem nowej polityki podróży UvA jest zmniejszenie emisji CO2 spowodowanych wyjazdami służbowymi o 25 proc. w porównaniu z poziomami z 2019 r. do 2026 r.
Przeczytaj też: Francja chce zakazać lotów tam, gdzie można dojechać pociągiem w kilka godzin
Jeśli samolot jest jedyną opcją podróży, władze sugerują wybieranie lotów bezpośrednich, z racji tego, że są korzystniejsze pod względem emisji CO2 niż loty z przesiadkami. Dodatkowo, tam gdzie nie ma możliwości dojechania pociągiem, radzą wybór autobusu lub współdzieloną podróż samochodem elektrycznym. Namawiają też do podróży łączonych, multimodalnych, bo te także są korzystne dla środowiska.
Najważniejszą rekomendację zostawiają na koniec: zanim kupisz bilet upewnij się, że ta podróż jest konieczna. Najskuteczniejszym sposobem redukcji śladu węglowego jest zmniejszenie liczby podróży.
Przygotowano także specjalną mapę pokazującą dokąd z Amsterdamu można dojechać pociągiem w jakim czasie.
Przeczytaj też: Wyszukiwarka Google podpowie ile CO2 emituje twój lot
UvA od lat do kwestii środowiskowych podchodzi z dużą starannością. Uczelnia podkreśla, że „jako instytucja publiczna musi dawać przykład”. Dlatego określono szereg kluczowych aspektów związanych z celami zrównoważonego rozwoju. Do najważniejszych sukcesów UvA na polu redukcji CO2 można zaliczyć 20-proc. poprawę efektywności energetycznej budynków uczelni w ciągu ostatnich 15 lat, wdrożenie systemu zrównoważonych zamówień, redukcję ilości odpadów plastikowych dzięki systemowi kranów z wodą do picia oraz pilotaż dotyczący efektywniejszej segregacji odpadów.