Prace nad przepisami wprowadzającymi takie rozwiązanie Komisja Europejska chciałaby rozpocząć w 2022 roku
W Europie przybywa pasażerów korzystających z kolei, ale wciąż mało osób wybiera pociąg do podróży międzynarodowych. Tymczasem kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych i bezpiecznych środków transportu. Komisja Europejska próbuje zatem zachęcać obywateli krajów członkowskich UE, by wybierali właśnie pociągi i myśli o usunięciu barier zniechęcających dziś do takich podróży. Pisaliśmy już o tworzeniu sieci nocnych międzyregionalnych połączeń kolejowych. Teraz Bruksela zabiera się za podatek VAT naliczany przy sprzedaży biletów. Prace nad przepisami wprowadzającymi takie rozwiązanie Komisja Europejska chciałaby rozpocząć w przyszłym roku.
Przeczytaj też: Pociągiem z Warszawy na wybrzeże Belgii pojedziemy już w 2022 roku
Przepisy dotyczące VAT to element innych regulacji, które mają faworyzować kolej i skłonić pasażerów, by rezygnowali z lotów i podróży samochodami na europejskich trasach. Najłatwiej można to osiągnąć poprzez wsparcie modernizacji kolei. Wykazano, że konieczne jest stworzenie do 2040 roku warunków do poruszania się po torach pociągom pasażerskim z prędkością 160 km/h lub większą. Dopiero wtedy staną się realną konkurencją dla samochodów i samolotów. Komisja zauważa także, że konieczne będzie zwiększenie ilości terminali przeładunkowych na przejściach granicznych. To ułatwi transport towarów. Celem na najbliższe lata jest stworzenie warunków do podwojenia ruchu kolei dużych prędkości do 2030 r. i potrojenia do 2050 r.
Przeczytaj też: Pesa zaprezentowała wodorową lokomotywę
W ramach Europejskiego Zielonego Ładu promowany będzie zrównoważony transport. Takie zmiany zapowiadano już w grudniu 2020 roku, kiedy KE przedstawiła „Strategię na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności”. Zgodnie z nią do 2030 roku przewóz pasażerów na odległości do 500 km ma być neutralny klimatycznie.
Uszczegółowione plany KE to pokłosie propozycji regulacyjnych „Fit for 55”. Zmiany będą dotyczyć sieci TEN-T (ogólnounijnej sieci kolei, śródlądowych dróg wodnych i dróg lądowych) łączącej 424 duże miasta z portami, lotniskami i terminalami kolejowymi. Ukończenie prac nad rozwojem sieci TEN-T skróci czas podróży między tymi miejscami. Na przykład podróż pociągiem z Kopenhagi do Hamburga ma trwać 2,5 godziny, zamiast obecnych 4,5.