Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
W Gdańsku rusza budowa ultranowoczesnej fabryki baterii. Użyto nawet elektrycznej koparki

Podczas symbolicznego rozpoczęcia budowy Northvolt pokazał zeroemisyjny sprzęt i podał datę rozpoczęcia produkcji zestawów baterii

Spółka Northvolt powstała w 2016 roku w Szwecji w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na baterie. W Polsce jest obecna od 2018 roku. Mająca w całości europejskie korzenie firma chce konkurować na rynku produkcji ogniw i zestawów baterii z azjatyckimi gigantami, dostarczając baterie dla takich marek jak Volkswagen i BMW. Pierwsza fabryka ogniw – Northvolt Ett (Jeden) – powstaje w Szwecji.

W Gdańsku trwa budowa zakładu Northvolt Dwa, w którym będą produkowane zestawy baterii przede wszystkim do stacjonarnych i mobilnych magazynów energii. – Podzespoły z zakładu w Skellefteå, zasilanego w pełni z elektrowni wodnej, będą do Polski trafiały drogą morską, zgodnie z tradycją hanzeatycką – podkreślił Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Northvolt, podczas inauguracji budowy drugiego zakładu spółki. W Polsce wykwalifikowana kadra będzie montować systemy chłodzenia, zabezpieczeń, zarządzania energią i łączyć je w gotowe zestawy.

Przeczytaj też: Polska jest liderem produkcji baterii

Budowa zakładu, w którym zatrudnienie znajdzie 500 osób, potrwa około 12 miesięcy. Koszt inwestycji to około 750 mln zł (200 mln dolarów). Wokół fabryki powstać ma nowy bateryjny „ekosystem”. Spółka chce współpracować z instytucjami naukowymi z Polski, by kształcić i rozwijać kadry dla nowej mobilności. Pierwsze deklaracje dotyczące takiej współpracy dotyczą Politechnik Gdańskiej i Poznańskiej. Na czele polskiego oddziału Northvolt stoi Robert Chryc-Gawrychowski, manager od wielu lat związany z branżą bateryjną.

Zakład powstaje na terenie Gdańska. Będzie mieć powierzchnię 50 tys. metrów kwadratowych. Budowa podzielona jest na dwa etapy. Po zakończeniu pierwszego fabryka będzie mogła produkować rocznie baterie o pojemności 5 GWh. Docelowo zdolność całego zakładu przewidziano na 12 GWh.

Ciekawostką z placu budowy jest użycie elektrycznej koparki. Dzięki 300 kWh bateriom może działać na budowie osiem godzin bez przerwy. Northvolt dostarcza magazyny energii m.in. na potrzeby zasilania takich właśnie sprzetów.

Przeczytaj też: Spadek cen baterii do samochdów elektrycznych zagrożony

Spółka pracuje nad rozwiązaniami gospodarki o obiegu zamkniętym. Ma już na swoim koncie wyprodukowanie baterii z materiałów pochodzących w całości z recyklingu.

Moduły z polskiego zakładu mają być konkurencją dla produktów Tesli, czyli Megapacków.

Northvolt chce opierać swoją działalność o zrównoważoną produkcję, celem jest przygotowywanie baterii o minimalnym śladzie węglowym. Budowa w Gdańsku została zapowiedziana zaledwie 10 miesięcy temu.

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies