Chroń środowisko, wybierz rower elektryczny. Doskonale sprawdzi się przy codziennych dojazdach do pracy lub na zakupy
Rower elektryczny to wygodny i przyjazny dla środowiska środek transportu. Pozwala szybko i wygodnie przemieszczać się zarówno po mieście, jak i w terenie. Doskonale sprawdzi się przy codziennych dojazdach do pracy lub na zakupy. W naszym cyklu poradników dzisiaj postaramy się wyjaśnić, jak są skonstruowane i jak działają rowery elektryczne.
Pierwszym elementem, który bezpośrednio odpowiada za wspomaganie rowerzysty podczas pedałowania, jest silnik. W rowerach elektrycznych stosuje się modele bezszczotkowe. Dzięki temu jednostki są bardzo wydajne, a przy tym są mnie podatne na awarie. Umieszczane są w piaście lub centralnie – w korbach.
Maksymalna dopuszczalna do użytku na drogach publicznych w Unii Europejskiej moc wynosi 250 W. I właśnie taka wartość charakteryzuje większość modeli dostępnych na rynku. Bardzo ważnym parametrem jest również moment obrotowy, wyrażany w niutonometrach. To właśnie on decyduje o sile wspomagania.
Jak działa silnik w rowerze? Dzięki specjalnemu kontrolerowi wykrywa ruch pedałów i automatycznie wspiera rowerzystę podczas jazdy. Samodzielnie też wyłącza się, kiedy zaczynamy hamować. Oznacza to, że jego funkcjonowanie jest praktycznie bezobsługowe, a jedyne, co musimy zrobić, to ustawić dogodny dla nas tryb i rozpocząć jazdę. Najpopularniejszymi markami, które stoją obecnie za produkcją tego komponentu, są: Yamaha, Panasonic, Bosch, Shimano, Bafang czy AEG.
Niezbędnym elementem w rowerach ze wspomaganiem jest bateria litowo-jonowa, wyróżniająca się dużą wydajnością. Ogniwo może być umieszczone na ramie, wewnątrz niej bądź z tyłu – na bagażniku. Poszczególne modele wyróżniają się pojemnością mierzoną mogącą wynosić od kilkuset, do półtora tysiąca i więcej watogodzin (Wh). To właśnie od pojemności zależy, jak daleki dystans pokonamy na naładowanej do pełna baterii. Największe baterie umożliwiają przejechanie nawet ponad 100 km.
Trzecim elementem odróżniającym rower elektryczny od klasycznego jest specjalny kontroler montowany na kierownicy. W niektórych przypadkach jego funkcję pełni smartfon, na którym zainstalowana jest specjalna aplikacja. Za pomocą sterownika można ustawić tryb pracy silnika i włączyć oświetlenie. Zależnie od modelu może on być wyposażony w zwykłe, fizyczne przyciski lub przyjmować formę wyświetlacza z ekranem dotykowym, na którym obrazowane są także podstawowe parametry jazdy – np. stopień naładowania akumulatora, wybrany tryb jazdy, aktualna prędkość i przebyty dystans.
Warto przypomnieć, że jazda na rowerze elektrycznym to nie tylko kwestia dbałości o środowisko. Mimo wspomagania silnikiem jazda na rowerze oznacza także potrzebną organizmowi aktywność fizyczną, która poprawia kondycję użytkownika i zwyczajnie sprzyja zdrowiu.
Autor jest redaktorem portalu ride-e.bike