Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Kanada zakaże sprzedaży samochodów spalinowych. Kierowcy pytają o zasięg aut elektrycznych na mrozie

Producenci aut elektrycznych szukają rozwiązań, by zasięg pojazdów elektrycznych w zimie nie malał. Na razie bezskutecznie

Kanada ogłosiła, że do 2035 roku wprowadzi zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Będzie dotyczył także niewielkich furgonetek. Jednak im bliżej zimy, tym więcej na kanadyjskich portalach pytań o zasięgi aut elektrycznych przy ujemnych temperaturach. Bez wątpienia, sprawność aut z baterią na mrozie spada.

Przeczytaj też: Polska nie przyspieszy odejścia od węgla

Producenci aut elektrycznych szukają rozwiązań, by efekt spadającego zimą zasięgu minimalizować. Standardowo samochody sprzedawane w krajach Europy północnej wyposażane są w instalacje podgrzewające baterie. Silniki elektryczne nie nagrzewają się w trakcie jazdy (jak ma to miejsce w pojazdach spalinowych), więc do ogrzewania kabiny trzeba użyć energii z baterii. Dla komfortu użytkowniczek i użytkowników oraz oszczędności energii w większości aut montowane są podgrzewane fotele oraz kierownice. Dzięki temu nie trzeba zawsze używać silnego nawiewu.

W niskich temperaturach wydłuża się też czas ładowania w szybkich stacjach (zasilanych prądem stałym, DC), według niektórych badań nawet o jedną trzecią.

Honda-e ładowana zimą w garażu

Honda-e po nocnym ładowaniu w garażu wolnostojącym. Wcześniej auto przejechało około 100 km. Śnieg nie stopił się, bo pod maską nie ma silnika spalinowego

Przeczytaj też: Także w Kanadzie ludzie wypożyczają rowery

A co z autami mającymi ogniwa paliwowe? Na razie oferuje je tylko dwóch producentów (Hyundai i Toyota). Testy aut na wodór wypadają obiecująco przy ujemnych temperaturach. Ani zasięg, ani tempo tankowania nie spadają. Są jednak inne ograniczenia. Gwarancja na ogniwa paliwowe jest niemal o połowę krótsza niż na baterie litowo-jonowe, a zbiornik na wodór ma 15-letni okres przydatności do użycia. Po tym czasie musi przejść badanie techniczne. Nie znalazłam jeszcze informacji, z jakimi kosztami będzie się to wiązało w Polsce.

Bez wątpienia technologie zeroemisyjne w samochodach do 2035 roku ulegną jeszcze wielu zmianom. Producenci baterii wielkie nadzieje pokładają w akumulatorach ze stałym elektrolitem, choć te jak na razie najgorzej radzą sobie właśnie w niskich temperaturach. Obiecująco wygląda bateria z Spatial Atom Layer Deposition (SALD). Więcej o niej przeczytasz w tekście Na tej baterii przejedziesz 1000 km. Naładujesz ją tak szybko, że ledwo starczy ci czasu na kawę.

Zawór tankowania wodoru w Toyocie Mirai

KATEGORIA
E-MOBILNOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies