Na Wyspy Brytyjskie wchodzi właśnie nowa marka motoryzacyjna. Model Ora Cat 01 producenta Great Wall Motors ma atrakcyjną cenę, zadowalające przyspieszenie i spory zasięg
Ora Cat 01 to najmniejszy model chińskiego producenta samochodów elektrycznych. Auto właśnie debiutuje w Wielkiej Brytanii. Ja widziałam je już w Monachium, podczas targów IAA i muszę przyznać, że prezentuje się bardzo dobrze. Cena małego hatchbacka ma na Wyspach zaczynać się od 25 tys. funtów (ok 135 tys. zł). Samochód ma napęd na przód, silnik o mocy 169 KM (126kW) i moment obrotowy 250 Nm, co daje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy. W standardzie zamontowano ograniczenie prędkości do 160 km/h. Do wyboru będą dwie pojemności baterii: 48 kWh lub 63 kWh, większa pozwala przejechać ponad 420 km na jednym ładowaniu. Moc ładowania to 80 kW, co oznacza, że większą baterię można w optymalnych warunkach uzupełnić do 80 proc. w około 50 minut (stacja ładowania musi mieć też minimum taką moc).
Przeczytaj też: Seres, chińska marka dostępna w Polsce
Ora Cat 01 może śmiało konkurować z modelem ID.3 Volkswagena, czy Born Seata. Jest od niego o 10 tys. funtów tańszy. Ma niemal takie same wymiary - 4235 mm długości, szerokości 1825 mm i 1596 mm wysokości. Miałam okazję siedzieć w środku auta i miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu wygodnie zasiądą osoby, które mają maksymalnie 180 cm wzrostu. Przymierzaliśmy się do samochodu podczas dnia prasowego na targach. Z czterema osobami na pokładzie (najwyżsi mierzyli ok. 180 cm wzrostu) było wygodnie. Stylistyka jaką proponuje Great Wall Motors, nawiązuje trochę do aut retro. Pokazywałam zdjęcia z prezentacji modelu znajomym projektantom z Polski. Wszyscy zgodnie mówili, że widać tu europejską rękę. Jedni uważają, że auto ma coś z Porsche 911, a inni, że świetnie podszywa się pod Mini. Ja w nim widzę też jakieś nawiązania do Nissana Micra k12. Wiem jedno: stylistyka nie pozostawia oglądających auto obojętnymi, prowokuje do rozmowy. Pięknie prezentuje się zastosowana z tyłu LEDowa listwa świetlna.
Co znajdziemy we wnętrzu? To czego oczekujemy od nowoczesnego samochodu: duże ekrany, obraz z kamery 360 stopni, Apple Car i Android Car, systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę i zapowiedź autonomicznej jazdy plus asystent rozpoznający twarz kierowcy. Aktualizacje będą się pobierały automatycznie, bez konieczności odwiedzania serwisu.
Przeczytaj też: Toyota próbuje dogonić konkurencję
Z kim poza Volkswagenem będzie konkurować Great Wall na Wyspach? Moim zdaniem z Mazdą i Renault. Model MX-30 japońskiego producenta ma ciekawą stylistykę, ale niewielki zasięg (moje wrażenia z jazdy znajdziesz tutaj). Za to francuskie Zoe jest nieco mniejszym autem, ale z imponującym zasięgiem. Gdzieś pomiędzy nimi może zacząć sobie mościć miejsce Ora Cat 01. Producent liczy, że na Wyspach sprzeda ok. 50 tys. egzemplarzy rocznie. Zamówienia w Wielkiej Brytanii będzie można składać już w grudniu.
Kolejne rynki? Na pewno Norwegia, w niej chińskich marek przybywa. Producent Ory jest też zainteresowany rynkami pozostałych krajów kontynentu. W Monachium cała gama modeli została zaprezentowana na imponującym stoisku, tuż obok Hyundaia, BMW czy Mercedesa.