Z Nowego Jorku znikną najpierw samochody osobowe i vany z napędem konwencjonalnym, później przyjdzie czas na ciężarówki
Gubernator stanu Nowy Jork Kathy Hochul podpisała ustawę wprowadzającą od 2035 roku zakaz sprzedaży samochodów i lekkich ciężarówek z silnikami spalinowymi. Co ciekawe, ten sam termin pożegnania z pojazdami na ropę wskazała Komisja Europejska. Duże i średnie spalinowe ciężarówki będą musiały zniknąć ze sprzedaży w Nowym Jorku po 2045 roku. To jeden z kroków niezbędnych do tego, by stan zredukował emisję gazów cieplarnianych do 2050 roku o 85 proc.
– Nowy Jork wdraża najbardziej zdecydowany w USA plan redukcji emisji gazów cieplarnianych. Musimy też zmniejszyć emisje z sektora transportu, który jest obecnie największym źródłem zanieczyszczenia klimatu w naszym stanie – powiedziała Hochul.
Przeczytaj też: Wielka Brytania kończy ze spalinową motoryzacją
Nowe przepisy są uzupełnieniem inwestycji, które Nowy Jork prowadzi by elektryfikować transport. Stan wyda w ciągu najbliższych pięciu lat ponad 1 mld dolarów na pojazdy bezemisyjne. Prowadzone są też dwa programy dopłat do ekologicznych ciężarówek (New York Truck Voucher Program oraz New York City Clean Trucks Program). Władze stanowe dodatkowo uruchomią inicjatywę „EV Make Ready” mającą na celu zwiększenie wykorzystania pojazdów elektrycznych we flotach realizujących zadania komunalne, a 24 mln dolarów zasilą program „Truck and Bus Prize Challenge”. Programy wsparcia uwzględniają również budowę infrastruktury do ładowania.
Przeczytaj też: Joe Biden w elektrycznym Fordzie - to rewolucja
Nowe prawo pomoże zwiększyć sprzedaż rodzimym producentom samochodów elektrycznych, ale też jest silnym sygnałem dla zagranicznych firm, które przygotowują się do zamykania produkcji aut spalinowych. W USA działa kilka motoryzacyjnych startupów, które od samego początku stawiają tylko na elektromobilność. Są wśród nich Tesla, Rivian, Bolinger Motors, Lucid Motors, Fisker Inc. Zwrot w kierunku elektrycznych napędów zakomunikował koncern General Motors, a Ford wprowadził na rynek elektryczne wersje Mustanga oraz F150.
W 2020 r. Nowy Jork i 14 innych stanów zdecydowało się na opracowanie planu działania mającego na celu przyspieszenie elektryfikacji autobusów i ciężarówek. Stany, które podpisały porozumienie zobowiązały się, że do 2050 roku 100 proc. wszystkich nowych ciężarówek o średniej i dużej ładowności będą stanowiły pojazdy o zerowej emisji. Uzgodniono też pośredni cel, czyli osiągnięcie 30 proc. sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych wszystkich kategorii do 2030 roku.
W kwietniu 2021 r. 12 stanów USA zwróciło się do prezydenta Joe Bidena o deklarację dotyczącą zakazu sprzedaży aut spalinowych w USA. W kraju od niedawna działa organizacja zrzeszająca podmioty zaangażowane w branżę elektromobilności, lobbująca za wprowadzeniem ogólnokrajowego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych już w 2030 roku. Więcej o ZETA przeczytasz tutaj.
Administracja prezydenta Joe Bidena deklaruje wsparcie w rozwoju rynku aut z wtyczką i OZE w USA. Upatruje w tych obszarach możliwości tworzenia nowych miejsc pracy.
Zdjęcie: Handiwork NYC on Unsplash