Szwedzka firma Hybrit dowiodła, że produkcja „zielonej stali” jest możliwa. To dobra informacja dla środowiska. Czy również początek końca firm wydobywających węgiel?
Hybrit to szwedzka firma zajmująca się zrównoważoną produkcją stali. Jak poinformowano w komunikacie, po raz pierwszy udało się jej wyprodukować stal całkowicie wolną od paliw kopalnych. Jeśli taki model produkcji da się zastosować na szeroką skalę, realna będzie znacząca redukcja emisji pochodzących z przemysłu hutniczego. Odpowiada on za 8 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych.
Przeczytaj też: Bruksela przedstawiła szczegóły reformy, samochody spalinowe odchodzą do lamusa
Hybrit należy do konsorcjum firm Ssab, Vattenfall oraz Lkab i dostarcza stal m.in. do produkcji ciężarówek Volvo. Udane testy oznaczają, że możliwe jest uruchomienie komercyjnej produkcji zielonej stali w 2026 roku. – Cieszę się, że jestem ministrem ds. przedsiębiorczości i energii w kraju, w którym przemysł aż kipi energią na rzecz (zielonego) resetu – powiedział Ibrahim Baylan, minister biznesu, przemysłu i innowacji Szewcji. Hybrit zastępuje węgiel koksujący, stosowany tradycyjnie w produkcji stali w oparciu o rudę żelaza, wodorem. Szwecja posiada dobre warunki do realizacji takich projektów z racji dużego udziału OZE w miksie energetycznym. Dzięki temu może wytwarzać zielony wodór i następnie używać go w produkcji stali.
Przeczytaj też: Mieszanka gazu ziemne i wodoru w produkcji stali. Testy są obiecujące
Firma Ssab odpowiada za 10 proc. emisji dwutlenku węgla w Szwecji i 7 proc. w Finlandii. Potwierdza, że próbna produkcja była „ważnym krokiem w kierunku całkowicie wolnego od paliw kopalnych łańcucha wartości”.
Nie tylko utworzona w 2016 roku Hybrit pracuje nad zrównoważoną produkcją stali. Ekologiczną stal chce też dostarczać H2 Green Steel. Podmiot planuje budowę huty, w której nie będą wykorzystywane żadne paliwa kopalne. Inwestycja opierająca się o instalację wodorową powstaje w północnej części Szwecji. Huty muszą w dynamiczny sposób reagować na zapowiedzi kolejnych odbiorców, którzy „zazieleniają” łańcuchy dostaw. Do takich firm można zaliczyć Volvo, które poinformowało w kwietniu br., że pracuje nad pojazdami produkowanymi z ekologicznej stali.
Zdjęcie: mat. prasowe Ssab