Partnerzy wspierający
KGHM Orlen Tauron
Loty krajowe to zło? Niemiecka partia Zielonych chce je zlikwidować do 2035 roku

Loty krajowe mają zostać skutecznie zastąpione połączeniami szybkiej kolei

Niemiecka prasa dotarła do wewnętrznego dokumentu partii Zielonych, w którym politycy ugrupowania zrównanie wysokości opodatkowania paliwa lotniczego z wysokością akcyzy na paliwo samochodowe i obniżkę podatku VAT na bilety kolejowe. W rezultacie krajowe połączenia lotnicze mają stać się zbędne do 2035 r. Pisze o tym dzisiaj m.in. serwis dw.com. Partia Zielonych notuje w ostatnim czasie znaczny wzrost popularności w Niemczech. W wyborach do Parlamentu Europejskiego zajęła drugie miejsce.

Przeczytajcie też: PAN apeluje do dziennikarzy zajmujących się klimatem

Zgodnie z dokumentem partii Zielonych niemiecka kolej ma dostawać dotację w wysokości 3 mld euro rocznie na rozbudowę infrastruktury. Dzięki niej dotarcie do dowolnego dużego miasta z innej wielkiej aglomeracji na terenie Niemiec koleją zajmie nie więcej niż cztery godziny.

Koncepcję Zielonych już zdążyli skrytykować liberałowie. Ich zdaniem bilety lotnicze są dziś tanie, bo w branży panuje silna konkurencja. Natomiast kolej cierpi na brak pasażerów ze względu na to, że jest monopolistą i nie musi zabiegać o pasażerów.

Przeczytajcie też: To będzie największa turbina wiatrowa na świecie

Transport lotniczy generuje ok. 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla. Niby nie dużo, ale w przeliczeniu na osobokilometr podróż samolotem jest najbardziej emisyjnym rodzajem transportu. Warto więc ograniczać liczbę takich podróży na rzecz mniej emisyjnych sposobów podróżowania, zwłaszcza w połączeniach krajowych, gdzie oszczędność czasu wynikająca z lotu jest najmniejsza.

Najlepszym rozwiązaniem jest właśnie kolej. W wielu krajach świata powstały ruchy, których celem jest zniechęcenie do latania jako szkodzącego klimatowi. Przoduje w tym Szwecja, gdzie ruch ten zyskał nazwę flygskam – wstyd z powodu latania.

Problem emisji CO2 przez branżę lotniczą może zostać zmniejszony w wyniku rozwoju samolotów elektrycznych. Pierwsze próby z tym związane już są. Niedawno w Polsce miał miejsce najdłuższy przelot pierwszego, seryjnie produkowanego elektrolotu – więcej na ten temat tutaj. Z kolei pewna izraelska firma zyskała pierwsze zamówienie na kilka egzemplarzy swojego elektrycznego samolotu pasażerskiego. Więcej na ten temat tutaj.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies