Do 2026 roku polski producent ładowarek postawi pod nazwą Ekoen 100 stacji ładowania. Będą to ultranowoczesne huby z urządzeniami o dużej mocy
Ma być szybko, bez kolejek i w wygodnych lokalizacjach. Tak Ekoen widzi rozwój infrastruktury do ładowania w Polsce. Jedna stacja to minimum pięć miejsc do ładowania o zróżnicowanej mocy. Co najważniejsze, od razu zapłacimy za pobraną energię, bez konieczności pobierania aplikacji czy posiadania specjalnej karty. Stacje Ekoen mają zapewnić kierowcom samochodów elektrycznych komfort w czasie oczekiwania na naładowanie się auta. Na miejscu dostępne będą kawiarnia i strefa lounge (czyli rodzaj poczekalni), otwarte 24 godziny na dobę. Taki standard na pierwszy rzut oka może wydawać się czymś oczywistym, jednak codzienność użytkowników samochodów elektrycznych jest zgoła inna. Dominującym standardem w Polsce jest samotna ładowarka bez zadaszenia, na odległym krańcu stacji paliwowej, czasem między śmietnikami.
Przeczytaj też: Ładujesz, płacisz i jedziesz. Koniec z aplikacjami i specjalnymi kartami dla e-kierowców
Pierwsza nowoczesna stacja Ekoen została otwarta w 2020 roku w Zielonej Górze, nieopodal siedziby producenta ładowarek. Przez rok skorzystało z niej już blisko 10 tys. aut elektrycznych. – Otwierając naszą pierwszą stację Ekoen chcieliśmy przede wszystkim pokazać i przetestować nowe rozwiązanie, które zmieni podejście do elektromobilności. W centralnym punkcie należy umieścić użytkownika samochodu elektrycznego. Zmiana pojazdu na bardziej przyjazny dla środowiska musi się wiązać z komfortem użytkowania. Dzisiaj już wiemy, że to był bardzo dobry krok – tłumaczy Bartosz Kubik, prezes sieci stacji i założyciel Ekoenergetyki.
Przeczytaj też: Ekoenergetyka dostarczy ładowarki do Paryża
Ekoen ma wsparcie Ekoenergetyki, producenta urządzeń do ładowania. Nowe stacje będą wyposażane w urządzenia o dużej mocy, czyli 150 kW i 350 kW. Czas ładowania, jeśli pozwala na to ładowarka pokładowa auta, skraca się przy takiej mocy do nawet kilkunastu minut. Wielostanowiskowe stacje ładowania to już standard w Norwegii czy Wielkiej Brytanii. W Polsce rozwijanych jest kilka sieci stacji dla aut z wtyczką, jednak na razie stacja Ekoen w Zielonej Górze pozostaje jedynym wielostanowiskowym hubem z zapleczem gastronomiczno-sanitarnym.