Jak poinformował green-news.pl NFOŚiGW, zakończyły się nieformalne uzgodnienia z Komisją Europejską w sprawie polskiego systemu wsparcia dla samochodów elektrycznych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska dopełniło już procedur ze swojej strony. Czy nabory ruszą w tym półroczu?
W styczniu br. minister Ireneusz Zyska w odpowiedzi na interpelację posła Arkadiusza Marchewki napisał: „Uruchomienie następnych naborów planowane jest na przełomie I i II kwartału 2021 r. Oczekujemy, że atrakcyjne dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych w istotny sposób przełoży się na wzrost liczby użytkowanych samochodów elektrycznych.” Ponieważ koniec pierwszego kwartału zbliża się nieuchronnie, zapytaliśmy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) o postępy prac.
Przeczytaj też: NFOŚiGW wyciągnął wnioski z porażki pierwszego programu dopłat do e-aut
Biuro prasowe NFOŚiGW informuje, że zakończyły się już nieformalne uzgodnienia. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wysłało do Komisji Europejskiej (KE) wnioski formalne w marcu br. O jakie wsparcie chodzi? Z korespondencji z Funduszem wiemy, że chodzi o schematy pomocowe, które „pozwolą dotrzeć do szerszych grup docelowych oraz wyeliminować pewne ograniczenia, np. brak możliwości wsparcia sektora transportu, wynikające ze specyfiki udzielania wsparcia na zasadach pomocy de minimis.”
Przeczytaj też: Nowelizacja ustawy o elektromobilności: jest ważna zmiana
Resort klimatu i środowiska zapewne wyciągnął wnioski z pierwszego programu wsparcia, który uruchomiono w 2020 roku. Niestety okazał się on klapą. Podpisano około 200 umów, a można było wesprzeć zakup ponad 2000 pojazdów. Ze 150 mln zł przeznaczonych na wsparcie wydano nieco ponad 11 mln zł. Konkretne daty jeszcze nie padły, ale uruchomienie naborów w pierwszym półroczu br. wydaje się być terminem realnym. Elektromobilność w Polsce może przyspieszyć. Czekamy na uruchomienie 800 mln zł, które mają wesprzeć budowę infrastruktury do ładowania samochodów bateryjnych i wodorowych.
Wydanie rozporządzenia przez @KurtykaMichal @MKiS_GOV_PL to 1 z 3 warunków wsparcia stacji ładowania samochodów elektrycznych. Kolejne to uzyskanie zgody KE na pomoc publiczną oraz przyjęcie programu priorytetowego @NFOSiGW https://t.co/5BElQjt08r
— Artur Lorkowski (@MFAClimateEnvoy) December 21, 2020
Photo by Science in HD on Unsplash