Co roku nowe zakłady będą produkować baterie do kilkuset tysięcy samochodów
Niemiecki producent samochodów ogłosił dziś, że dołącza do planu budowy dwóch pierwszych w Europie fabryk baterii do samochodów elektrycznych. Przedsięwzięcie prowadzone będzie wspólnie ze szwedzkim startupem Northvolt, który właśnie pozyskał na ten cel prawie 900 mln euro. Inwestorem, oprócz Volkswagena, będą także m.in. BMW i Goldman Sachs. Wcześniej szwedzki startup na swoją inwestycję uzyskał 350 mln euro pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Budowa pierwszej fabryki w szwedzkim mieście Skelleftea ma rozpocząć się już w sierpniu bieżącego roku a produkcja baterii – w 2021 r. Docelowo fabryka będzie produkować rocznie ogniwa o pojemności 32 GWh energii. Z wyliczeń portalu elektrowoz.pl wynika, że wystarczy to do wyposażenia w baterie od 500 tys. do 800 tys. samochodów rocznie. Druga fabryka podobnej wielkości ulokowana w Niemczech ma ruszyć z produkcją w 2023 lub 2024 roku.
Northvolt to startup założony w 2016 r. z misją stworzenia najbardziej ekologicznych baterii na świecie. Mają nadawać się do recyklingu i mieć najmniejszy ślad węglowy. Systemy akumulatorów opracowywane przez Northvolt nadają się do zasilania samochodów i domów. O projekcie Northvolt mogliście już czytać w serwisie green-news.pl kilka tygodni temu. Firmę założyło dwóch byłych managerów Tesli: Peter Carlson i Paolo Cerruti. Więcej na ten temat tutaj.
Fot. Northvolt