Polskie Linie Kolejowe zakontraktowały dwuletnie dostawy energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł należących do Veolii
Kontrakt, o którym poinformowała kolejowa spółka, będzie obowiązywał w latach 2026–2027. W tym okresie Veolia Energy Contracting Poland zobowiązała się dostarczyć łącznie 726 000 MWh energii elektrycznej (0,76 TWh). Cały wolumen będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Jak wskazano w komunikacie Polskich Linii Kolejowych (PLK), zakupiona energia elektryczna posłuży do zasilenia urządzeń, budynków, ogrzewania rozjazdów oraz oświetlania peronów i przejazdów. PLK odpowiadają właśnie za tę część biznesu Polskich Kolei Państwowych – infrastrukturę.
Przeczytaj też: Gminy chcą naprawy „Czystego Powietrza”
Według szacunków wybranie kontraktu PPA (Power Purchase Agreement, umowa na zakup energii elektrycznej) pozwoli na zmniejszenie emisji CO₂ spółki o około 210 tys. ton w 2026 roku i 220 tys. rok później.
PLK redukują emisje własne także poprzez swoje OZE. Spółka posiada 104 instalacje fotowoltaiczne, których łączna moc w 2024 roku wynosiła 1,5 MWp (tzw. megawatopików, megawatów mocy szczytowej), obecnie to prawie 2,9 MWp. W 2024 roku panele dostarczyły 1500 MWh energii elektrycznej, z czego 918 MWh PLK wykorzystały na własne potrzeby – takie dane można znaleźć w raporcie rocznym spółki za rok 2024.
W tym samym dokumencie zapisano, że na potrzeby infrastruktury zarządzanej przez spółkę zamówiono 470 933 kW (470 MW) mocy elektrycznej. PLK nie precyzują zużycia, które byłoby podane w kWh. Moc zamówiona na poziomie ponad 470 MW pozwala szacować roczne zapotrzebowanie PKP PLK na 400–500 GWh (0,4–0,5 TWh). Oznacza to, że umowa PPA z Veolią pokryje znaczącą część tego zapotrzebowania.
Przeczytaj też: Northland Power z kolejną inwestycją w Polsce
W przypadku umów PPA warto zaznaczyć, że w sieci elektroenergetycznej energia z różnych źródeł się miesza. Fizycznie nie da się rozróżnić, czy prąd pochodzi z OZE, czy z elektrowni konwencjonalnej. Kontrakt gwarantuje jednak, że wyprodukowana przez wytwórcę zielona energia została faktycznie wprowadzona do systemu, co znajduje odzwierciedlenie w rozliczeniu między spółkami.
To kolejny podobny kontrakt dla kolei w Polsce w ostatnim czasie. W połowie 2025 roku PKP Intercity i PGE Energetyka Kolejowa zawarły umowę na dostawy energii elektrycznej do zasilania pociągów. 602 GWh z zakontraktowanych 2000 GWh ma pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Fot. Instalacja fotowoltaiczna dla budynku ISE Dęblin ul. Michalinowska / mat. prasowe PKP PLK