To dobre wieści nie tylko dla przewoźnika, ale i klimatu. Kolej to jeden z najmniej emisyjnych środków transportu
Z usług PKP Intercity skorzystano w 2022 roku prawie 59 mln razy – poinformował przewoźnik. To najlepszy wynik w historii, pobity został rekord z 2019 roku, ostatniego przed pandemią, gdy z pociągami PKP Intercity podróżowano około 49 mln razy.
Polacy najczęściej podróżowali koleją latem, zwłaszcza w sierpniu, kiedy z przejazdów skorzystało około 6,5 mln osób. PKP Intercity wzrost zainteresowania swoimi usługami tłumaczy m.in. wcześniejszymi inwestycjami w kolej czy tabory.
Przeczytaj też: Bilet miesięczny za 9 euro, który testowali Niemcy, także w Polsce?
Rosnąca popularność podróży pociągiem w 2022 roku nie powinna być zaskoczeniem – to pierwszy rok, gdy od wybuchu pandemii poluzowano praktycznie wszystkie obostrzenia, a Polacy wrócili do podróżowania. Nie można też wykluczyć wpływu kryzysu energetycznego i wysokich cen paliw – w wyniku czego przesiadano się do komunikacji zbiorowej.
Przeczytaj też: Szczyt klimatyczny COP27 z jednym sukcesem, ale finalnie bez większych ambicji
Co ciekawe, taki trend się nasilił bez np. odgórnej promocji przejazdów zbiorowych, jak miało to miejsce w Niemczech (słynny bilet za 9 euro miesięcznie na wakacje). Jednocześnie PKP Intercity co jakiś czas uruchamiało promocje, jak kolejowe „last minute”.
Nie ma wątpliwości, że na polskiej kolei jeszcze sporo można poprawić (pisaliśmy o tym np. w tekście o „białych plamach” na kolejowej mapie Polski), ale mimo różnych mankamentów zainteresowanych przybywa. Także m.in. ze względów klimatycznych (kolej jest jednym ze środków transportu o najniższym śladzie węglowym).